2015-08-05 [iPhone+Android] Flytta och redigera pass

Har i dagarna varit ut i skogen och sett över passen och flyttat en del så vi har testat den nya funktionen att redigera ett pass position.
Vid ett antal tillfällen hamnade inte passen på min position när jag tryckte “placera objektet på din nuvarande position”, det är inget stort fel men irriterande att se att det inte hamnar där jag stod.
En notering som vi gjorde var om vi tittade på en annan app/telefon samtidigt som vi försökte placera om ett pass var passet hamnade “mitt på” den användaren som placerade om passet men passet var inte rätt placerat på den position som vi stod på.

Edited 2015-11-16
2015-08-06

Det verkar som att appen vill sätta passet där servern tror att passet är och inte där telefonen tror att det är. När jag testade funktionen så funkade det 14 gånger av 15 men den 15e gången hade jag dålig nätaccess så telefonen fick en gammal position. Lite fånigt eftersom telefonen vet var den är via GPS. Jag har felanmält detta men det är inte fixat. Stämmer detta med vad du upptäckte?

2015-08-07

Stämmer bra med vad vi såg.

Tack för svaret!

2015-09-04

Finns den funktionen även i Android-appen? Jag har letat men inte hittat någon sådan.

//Birger

2015-09-04

Tyvärr kommer den funktionen senare i Android. Jag tror inte det är klart förrän till våren. På sikt ska Android komma ikapp iPhone.

2015-09-13

Hej Johan!

Var korrigering av ovanstående fel med i uppdatering som frisläptes nyligen?

/ Jonas

2015-09-14

Jag tror inte det men är inte helt säker. Kör du iPhone eller Android?

2015-09-15

Hej igen!

Använder Iphone, var ute i helgen och åter igen flyttade pass och trots att jag riktigt stressade appen genom att snabbt förflytta mig och direkt ändra passen så hamnade de där jag ville. Därför trodde jag att det hade varit med i uppdatering eller så hade jag bara tur.

En reflektion som jag gjorde under helgen var att redigeringen av pass kan nog skrämma en del, de är rädda för att ofrivilligt ändra saker. En lite förändring som skulle kunna råda bot på detta är att när du trycker på ett pass så får du bara upp “nummer” och “namn” dvs rent information spridning. När du sedan trycker på “redigera pass” kan du ändra texten och övriga alternativ “flytta objekt”, “radera” osv kommer fram. Detta skulle nog få flera att börja våga klicka runt lite mera.

2015-09-17

Bra idé. Skriver upp den.

2015-09-20

Hej!
Instämmer med Johans förslag. Har också reflekterat över att man kan redigera passet direkt när man trycker på det. Bra med att bara få upp information som första vy. Det skulle även vara bra om man kan se den information som man skriver in om passen på hemsidan. Vi skriver upp vem som är passansvarig så att man vet vem man ska prata med om man undrar över något. Den texten skulle jag vilja var tillgänglig från appen.

Måste passa på att säga att appen (iPhone) funkar fint. Ban får bara passa så att man inte tömmer batteriet... :)

2015-09-20

Instämmer med Jonas och David.

En närliggande synpunkt är att funktionen att märks ut pass/övrigt på kartan i appen bör vara en särskild knapp på skärmen, istället som nu att man trycker varsomhelst på kartan. Efter en veckas användning i fält kan vi konstatera att man i tid och otid av misstag får upp passutsättningsrutan bara av att man navigerar runt i kartan. Dessutom måste man med nuvarande upplägg först sätta ut nya pass på en felaktig position, för att sedan redigera och flytta det till nuvarande position. Det känns onödigt omständigt, mycket bättre med en knapp för att sätta ut objekt på nuvarande position.

2015-09-22

Jag tänkte att vi kunde lösa dess problem med följande:

1) Ytan på skärmen som aktiverar passredigering måste göras mycket mindre så att man verkligen måste pricka passet för att få upp det. Att ha en särskild knapp för att öppna pass blir lite osmidigt för då måste man i steg 2 välja ett pass.

2) Att det bara dyker upp en titta-vy när man trycker på ett pass. Där får man info om passen (all info från passbeskrivningen). För att sedan redigera passet måste man klicka på redigera.

2015-09-22

Det låter kanon Johan. Både 1 och 2.

Dock löser det inte problemet med nuvarande tvåstegsraket som man måste köra för att märka ut ett pass (eller annat objekt) på sin nuvarande position. Den grejen borde man ha en egen knapp för. Då riskerar man inte heller att få upp sätta-ut-pass-rutan av misstag när man sveper runt på skärmen (vilket kommer vara det problem som tar över istället när man snävar åt tryck-zonen för att redigera befintliga pass).

2015-09-22

Ok, nu fattar jag. Att sätta ut nya pass/symboler ska idag bara ske när man trycker länge på skärmen. Men jag håller med att man ska ju oftast sätta dessa på sin nuvarande position så då är det nog bättre med ett menyval för detta.

2015-09-22

Sant, inte upplevt att den av misstag kommit upp lika ofta som redigerarutan. Men precis, bättre att göra en liten egen funktion för det, kopplat till ens nuvarande position. Utsättning på andra platser kan man göra via webben.

Kommer bli kanon med ovanstående ändringar! :)

2015-09-23

Vi kommer ändra detta men det dröjer nog tills nästa år pga för mycket jobb nu.

2016-09-17

Är funktionen “flytta pass i app” aktiv i Android nu?

2016-09-19

Hej Martin!

Nej, men förhoppningsvis i oktober.

MVH Ante

2016-12-18

Hej.
Jag har Android och får möjlighet att redigera pass. Däremot kan jag för mitt liv inte placera/skapa pass baserat på min nuvarande position.
Jag har provat långtrycka men får det inte att lira.

En annan sak jag upptäckt är att när jag nu långhåller på ett pass så får jag information upp dialogrutan med info mm, förr så fick man upp knappar för maps och navigation. Dessa knappar har nu försvunnit och ersatts med nämnda dialogruta. En idé vore kanske att lägga till dessa knappar i dialogrutan, eller på annat sätt göra dessa tillgängliga på annat sätt.
Mvh Jesper

Edited 2016-12-18
2016-12-27

Hej Jesper,

Nej, lägg till/flytta/redigera-pass-funktionen är inte helt färdig på alla fronter ännu. Man får nog se den nuvarande versionen som lite av en beta-version. Vi blev tvugna att släppa uppdateringen till slut, trots att den inte blev 100% klar. Bland annat för att få ut möjligheten att se terrängkartan. Man ska tids nog kunna placera ut pass på alla olika sätt.

Tror inte vi kommer lägga tillbaka de knappar du pratar om, däremot har vi planer på ett slags “navigera-till-passet” funktion. Men den är inte så högt prioriterad i nuläget.

PS: Gå gärna med i vår grupp “Om Easyhunt APP”. Där kan du diskutera lite mer “levande” både med oss på Easyhunt och med andra användare, om olika funktioner etc. Eftersom Easyhunt är ett litet företag med små resurser så ser vi gärna att jägar-communityt hjälper varandra osv med olika erfarenheter och problem. Man kan kanske skriva i app-gruppen att man skickat in ett supportmail till oss gällande en viss bugg, så kan andra jägare se i gruppen att felet redan är inrapporterat så kan vi lägga mindre resurser på att svara på mail/forum och mer på faktiskt utveckling!

Observera att vi är mycket tacksamma för feedback och felrapporter. Utan dem så finns det säkert problem som aldrig skulle upptäckas av oss och därmed aldrig åtgärdas. Men alla som läser detta inlägg och är intresserade av appen och vad som händer kring den får gärna gå med i app-gruppen på minsida (även kallat flödet) och börja interagera där för fulla muggar :).

//Ante

2016-12-31

Ok, tack för svar.
Var hittar jag gruppen?
Jag har löst det så länge genom att skapa pass utanför marken via pc. Sedan kan jag i appen trycka på ett sådant pass och välja ändra, och sedan flytta till “min nuvarande position”.

Edited 2016-12-31
2017-09-09

Såg att vi missat att svara på detta gamla inlägg.

Gruppen “Om Easyhunts app” finns på Min Sida > Grupper. Finns både i web och app.

Detta att man inte kan sätta passet på sin nuvarande position kommer snart att fixas. Men man kan i appen sätta det nära där man är genom att trycka länge på kartan. Sedan när det är skapat klickar man en gång till på det och anger “flytta till min position”. Men som sagt, detta kommer förenklas snart.

Show 1 to 22