2011-10-22 Rödpunkt med förstoring??

Finns det någon som vet om det finns rödpunktssikte med förstoring 1-3(4) på marknaden?

//Johan

2011-10-24

Aimpoint erbjöd förr en variant med 2x förstoring, men har slutat att tillverka den eftersom förstoring är tvärt emot rödpunktsiktets grundprincip. Det ska ju användas med båda ögonen öppna så att synfältet inte begränsas och punkten tycks sväva fritt på målet. Det funkar inte tillsammans med förstoring. Tekniken lär du dig lättast genom att tända siktets röda punkt, sätta på objektivlocket och träna anläggning med båda ögonen öppna. En högerskytt ser då målet med vänster öga, men endast punkten med höger. Snart ser det ut som om den röda punkten sitter på målet. Då kan det vara dags att ta av objektivlocket.
Vill du ha förstoring kan du alltid köpa ett kikarsikte med lysande punkt för dagsljusbruk, men du får aldrig rödpunktsiktets parallaxfrihet och flexibla ögonavstånd, de egenskaper som gör det så bra i snabba situationer.

Edited 2011-10-24
2011-10-26

Tack för svaret Sten.

Varför jag frågar är det att på 90% av passen på våra marker, behövs det väldigt lite eller ingen förstoring alls på siktet.
Under älgjaktsveckan i år hade jag två bössor med mig. Studsaren med 3-9 ggr förstoring och kombin med “Aimpoint 7000cs.”
Vid ett tillfälle hamnade jag på ett pass som skikarsikte behövdes. Då vred jag upp det till 3,5-4.

Som det känns just nu lutar det åt att skaffa ett rödpunktsikte till.

//Johan

2011-10-28

Hej johan,jag kan rekomendera varmt zeiss victory 1-4 (rödpunkt) suverän vid älgjakt-gris jakt,(dag jakt).Har själv jagat med en zeiss 3-9 i många år innan jag bytte till “rödpunkten”,vid snabba skott är den överlägsen tycker jag ,men som alltid när det gäller kikare o kalibrar så är smaken som baken ........delad. :)

2011-11-02

Jag håller med Snasen om att ett 1-4x sikte funkar bra för många typer av jakt. Jag har också suttit med en Aimpoint och tittat på dovhjortar på 140 meters håll utan att kunna skjuta. Själv kör jag Trijicon 1-4x. Den funkar bra. Grundregeln är att man har den på lägsta förstoring (1x) och skruvar upp den vid behov.

Jag vet dock inte om 1-4x-sikten är lika snabba som en 1x Aimpoint. Kanske att Aimpoint funkar bättre om anläggningen blir lite dålig i snabba situationer. Någon som har jämfört?

2011-11-05

Jag har ett sådant Aimpoint,modellen heter Aimpoint 5000 XD och har 2X förstoring finns ett på Blocket för 2600:- om det kan vara intressant?
Annars så har jag ett som du kan få köpa fast det är utan ringar. Pris 2000:-

2011-11-06

Hej igen Rhodin & ni andra,

Jovisst, 1-4x med lysande punkt är väldigt bra sikten, men kan inte riktigt jämföras med ett äkta rödpunkt p.g.a. parallax, ögonavstånd och att man blundar med ett öga under siktningen. Med rödpunkt och kikarsikte kompletterar varandra väldigt bra, så för mig är bästa lösningen att ha både och.

Jag har 1-4x i hakmontage på såväl dubbelstudsare som drilling, men har numera också Aimpoint till båda och det är den jag använder mest. På min repeterstudsare har jag 3-12x56 med belyst riktmedel samt Aimpoint i EAW vridmontage. Vi har haft två klövviltjakter (gris & hjort) så här långt i år, men jag har ännu inte plockat kikaren ur ryggsäcken utan använt Aimpointen. Men det är skönt att ha lite förstoring i “ryggen” och kunna byta på passet. Så jag rekommenderar alla och envar att hellre lägga en slant på ett bra montage som medger byte av riktmedel än att släpa med två bössor på passet.

Johan skriver om dovvilt på 140 meter och jag har varit i samma situation och inte skjutit med Aimpointen. Inte för att jag tycker det gör något att punkten är stor, jag har faktiskt skjutit en skadad hjort på 200 meter med Aimpoint och gott stöd och det gick utmärkt. Mitt dilemma har snarare varit att det utan förstoring är svårt att se om man siktar mot rätt djur och därför har jag avstått skott. Har man gott om tid hjälper det med en handkikare, men när har man det?

Jag har i veckan jobbat med Hunters Videos senaste vildsvinsfilm (Vildsvinsfeber 4) som snart kommer ut på marknaden. Där skjuter alla med Aimpoint och det är otroligt att se den unge tysken Frans Albrecht skjuta sex skitsnabba grisar (alla dör på fläcken) med sju skott på tio sekunder med vanlig cylinderstudsare tack vare Aimpoint och hur han vid ett par tillfällen skjuter löpande vildsvin i tät och risig skog tack vare att det öppna andraögat ger honom överblick så att han kan sätta skottet exakt då grisen visar sig i en liten glipa. Men å andra sidan, jag har aldrig träffat en kulskytt som varit ens hälften så duktig som han ...

Edited 2011-11-06
2011-11-06

Det finns ju dessutom 2 olika stora prickar på Aimpoint.
4 MOA på kombivapen 12cm på 100m. Där skotthållet knappast blir över 25-80 meter.

2 MOA på studsare 6 cm på 100m. Du kan kompensera den mindre punkten genom att dra på belysningen lite.Eller tvärtom dra ner på belysningen om du vill ha pricken ännu mindre.

2011-11-07

Sten och ni andra.
Tack för tipsen. Det där med att lägga ner lite pengar på ett bra montage var en ny infallsvinkel på problemet. Lysande!
Det får det bli.

(Ser fram emot filmen)

//Johan

2011-11-20

Alldeles riktigt Swehunter! Med 2 MOA (minutes of angle, alltså vinkelminuter) kan ingen klaga på att punkten är för stor om man dessutom förstår att man kan behöva trimmma in ljusstyrkan.
Att just Aimpoint är bättre än andra rödpunktsikten beror på att det är det enda som är helt parallaxfritt (parallaxen, dvs felet i träffläge pga att ögat hamnar snett bakom i stället för rakt bakom, kan aldrig bli mer än siktets diameter). Den konstruktionen har Aimpoint patent på. Dessutom varar batteriet många tusen timmar jämfört ibland bara några hundra hos andra fabrikat. Att USA:s marinkår och armé, massor av andra armeer och så gott som all världens insatsstyrkor använder Aimpoint, trots att det finns många andra fabrikat, inte minst i USA, har sin förklaring i det plus att siktets konstruktion gör att det är praktiskt taget omöjligt att ha sönder.
Ännu finns ingen trailer på Wild Boar Fever 4, men här är en på trean. OBS dock att Frans Albrecht skjuter ännu bättre i fyran med sin Aimpoint och Sauer 202! Här är länken:
http://www.youtube.com/watch?v=JMukvu4zN3c
OBS! Kolla hur han skjuter med BÅDA ögonen öppna, så som man ska med rödpunktsikte och det är skälet till att man inte kan ha förstoring i det, då blir ju bilderna från ögonen i olika skala och fördelarna med siktet försvinner. Då kan man lika gärna köpa ett kikarsikte med lysande röd punkt, vilket INTE är ett rödpunktsikte utan just bara ett kikarsikte, fast med en röd punkt i stället för ett hårkors.

Edited 2011-11-20
2011-12-11

Själv tänkte jag köpa detta sikte till drillingen http://www.handladigitalt.se/schmidt-bender-zenith-18x24-lm-flashdot-kikarsikte-p-4941.html

Jag har inte sett några tester och har inte ens hållit i det, men det vore kul att ha världens enda (?) 1-8x kikarsikte med rödpunkt. Det är tydligen lanserat nyligen. S&B ska ju vara bra..

Om någon vet något om detta sikte så säg gärna till.

Show 1 to 11