2015-09-11 Sticky: [Dog Tracker] Samlingstråd

Klarar den kraven för IP67?

Edited 2015-11-16
2015-09-11

Såhär står det i informationen för pejlen: "Vattentät (IP66. Snart även IP67 certifierad.)"

2015-09-11

Jag har läst detta och hoppades att man kommit dit hän i utvecklingen, att den klarar en certifiering. För då skaffar jag en.

2015-09-14

Enligt samtal med tillverkaren klarar den 67 testet men det hans inte få på pränt för att den skulle hinna ut på marknaden innan jakten./ Benka

2015-09-16

Våran “hund” lämnar inte hemmet trots att den är i skogen, dog tracken verkar inte funka.
Vi har fyllt på refillen och laddat men det hjälper inte.

Lennart

2015-09-17

Jag har skaffat en , skall se om jag får den att fungera så fort jag får tid.

2015-09-18

Vår funkar som den ska

2015-09-18

Jag har fått i gång Trackern. Ända fram till idag på morgonen fick jag inte den att fungera trots att jag följde de enkla stegen i beskrivningen. Den verkade utan framgång konstant söka satelitkontakt, på plats där jag hade full kontakt på Astron. När jag sedan testade telefondelen genom att växla mellan L0 och L1 så gick pejlen i gång och hundsymbolen dök upp. Om det finns något samband vet jag ej. Nu tycks den fungera helt invändningsfritt och jag ser fram emot att kunna ha den som komplement till Garmin.

2015-09-19

Det är inte bara så enkelt då att det tog lång tid för trackern att hitta satelliterna? Kan väl ta en kvart eller till och med mer första gången tror jag.

2015-09-21

Ska trackern göra spår på kartan?
Min tracker funkar klockrent och på 50 mils avstånd osv, men vill se spår på kartan inför stundande jakter

2015-09-21

Andreas det finns under inställningar -> Spår Cirklar. Du har nog inte “Hund” vald där. Du kan ha spår på hundförare osv med.

//Emil

2015-09-21

OK, men jag blir inte klok ändå.
Spår för mig själv och hundförare är på. Ser inga spår alls.

Och för att få förtydligat i ett luddigt svar; kan jag, eller ska man kunna se sår från pucken/hunden?

2015-09-21

Nu har du säkert redan läst Johans svar i den parallella tråden, men denna funktion kommer att komma till Android inom kort (spåren syns inte i android ännu och finns ingen spak för att slå igång det).

Johan: Under vår förra jaktvecka visades inga spår alls för hundförare i iphone trots att det var påslaget.

2015-09-28

Nu är trackern IP67 certifierad. Det gäller alla som har levererats i år.

2015-10-03

Nån som testat att ringa upp sin Tracker och lyssna av den? Jag får bara extrema störnings/nätljud som överröstar allt annat?!

2015-10-05

Får oxå störningsljud, massor.

2015-10-05

Var köper man dogtrackern?

2015-10-05

Jan: Tryck på “Webshop” överst på sidan så ser du beställningsformulär.

//Emil

2015-10-05

Tack

/ Janne

2015-10-05

Önskemål till Easyhund med anledning av Jans (och flera andras) fråga: Förtydliga att man behöver vara inloggad för att komma åt webbshoppen. Skriv även mer info om pejl och webbshoppen i er sida “extratjänster”.

2015-10-05

Provat ringa upp skallindikatorn/avlyssningen på förra årets version av trackern (minifinder Pico). Avsevärt bättre kvalitet i den, inga störningsljud alls...

2015-10-07

Testade idag, den fungerar ju hur bra som helst där vi jagar och alla ser den, så sjukt skönt!

Men till utvecklarna;

  • Störningsljud som fan när man ringer upp.
  • Spårfunktionen till Android, hinns det komma till måndag?
2015-10-08

Har du android Andreas?

Kan någon bekräfta eller dementera om spår för dog tracker syns i senaste versionen av androidappen (V 5.0.4)? Jag har sett att man numera kan slå på spår i menyn i appen, men fungerar det?

2015-10-08

Får inga röda spår nu från hundarna. Testat med näst senaste samt senaste versionen av iPhone-appen.

2015-10-08

Testade igår, fick inga spår. Och kunde inte lägga in min jaktkompis som gäst heller

2015-10-08

Mailat Johan om båda felen.

Vad gäller avsaknad av spår på min iPhone (vet inte om de visas i android ännu) som sker av och till fick jag till svar att det inte är något att felanmäla eftersom det inte är ett konstant fel. Han menar på att felet kan bero på dålig täckning hos mig men jag har testat i miljö med maximal 4G-teckning och även med WIFI men saknar spåren även då. Fungerade så sent som i måndags (men inte i söndags).

Vad gäller att bjuda in gäster via appen har jag samma erfarenhet som du. Går bara att lägga in en helt ny användare, men inte en befintlig sådan i appen. Så var det i alla fall för oss i augusti. Men enligt Johan så ska det visst fungera att bjuda in befintliga användare i appen.

2015-10-08

Kan bara bekräfta det Ante skriver då jag satt hemma på stabil fiberuppkoppling och försökte följa han när han cyklade i bra mottagning. Såg att positionen uppdaterades, men inga spår. Först när jag tittade till en halvtimme senare dock spåren upp helt plötsligt där han varit och där jag sett han tidigare rört sig.

2015-10-09

Johan:

Vad gäller SPÅR FÖR HUND så testade jag igen nyss och fick inga. Stängde då av alla andra spår och cirklar, samt loggade ut manuellt ur appen och loggade in igen. Då började jag få spår?! Emil testade dock sedan med samma åtgärd utan framgång, han ser fortfarande inte spår. Så nåt är instabilt, ibland får jag för mig att det har med själva visningen i appen att göra och inte att datan saknas. Känslan är så.

Vad gäller FRÅGETECKEN FÖR HUND så ser jag att att det numera blir dubbla symboler när hundens position är mer än X minuter gammal. Hundsymbolen täcker nästan hela frågetecknet så frågetecknet är väldigt svårt att se, men det finns där! Verkar alltså som att den nya appversionen visar dubbla symboler istället för att de ersätter varandra.

2015-10-09

Johan,

Vi provkörde nu igen och kan bara bekräfta det Ante säger. Verkar som enheten tar emot positioner, men dessa visas EJ dock uppdateras hundens position hela tiden så kontakten är det ju inge fel på. Sitter inne på stabil nätverksuppkoppling med.

Jag tog en printbild sen loggade jag ut och in i appen och då syns spåren direkt! Tog även en printbild på det. Någon i INLOGGNINGSPROCESSEN gör att spårdelen hoppar igång. Man får INTE samma effekt av att döda appen och starta den igen.

Se bifogade bilder.

Bra analyserat Ante!

UPPDATERAT:
Dödade appen och gick in igen, då är spåren direkt borta när den loggar in automatiskt. Loggar jag ut/in igen så syns de direkt igen!! Någon ställer till det när användaren blir automatiskt inloggad, fokusera på vad som sker där. Vet ej hur ni byggt appen alls, tänker så ni inte har problem med något sessions id eller liknande som ställer till det vid vid typ av kommunikation mot er backend.

//Emil

Edited 2015-10-09
2015-10-14

Hej alla. Sen på bollen här, men jag har halvt missat tråden eftersom den inte låg under Feedback och Support. Mina svar:

1. Nu är pejlen IP67-certifierad (vattentät). Detta gäller alla enheter som levererats i år.

2. Om ni inte får igång pejlen så kan ni gå igenom checklistan i bifogad manual.

3. Spår för personer och hundar. Just nu när jag skriver detta vet jag inte status på detta.

4. Avlyssning. Det sitter ett membran för att vattensäkra enheten utanför micken vilket gör att talkvalitet som telefon betraktat blir kass. Men enligt leverantören så ska man höra om hunden skäller eller inte och det är ju det viktigaste. Jag har inte testat men gör gärna det. Förra årets pejl hade inte detta membran och funkar därför bra som telefon.

5. Återkommer angående Antes och Emils senaste två inlägg

2015-10-14

Johan:

Många har rapporterat till mig att ser tagit några timmar innan de fått syn på symbolen i appen första gången. Det finns väl två tänkbara förklaringar, antingen tar det så lång tid för trackern att hitta satelliterna första gången, eller så är ser visningsproblemen i appen som ligger bakom. Vet du om AGPS är aktiverat som standard (såg att det går att slå av det)?

Vad gäller avlyssningen så kan jag bekräfta att vi kunde höra hundens skall vid ståndskall i söndags. Kvalitén var “burkig” men störningsljudet var faktiskt borta. När vi sedan ringde upp trackern igen då hunden var tyst var störningarna tillbaka?! Kan du kolla med leverantören om membranet även kan ligga bakom nätstörningsljudet eller om enheten helt enkelt är sämre avskärmad än förra årets? Ändras micens känslighet när det är tyst kontra när det skäller, så att den inte snappar upp störningsljudet när det skäller högt?

Minifinder (och delvis även ni i manualen) skriver ju att trackern kan användas typ som en telefon vilket man borde se över man verkligen kan stå för – jag har testat och man hör inte vad den andra säger. Blir lite brydd att leverantören och även ni inte testat funktionen själva först..!

2015-10-21

AGPS: iOS använder en kombination av GPS, WiFi och mobilnätet för positionering. Som apputvecklare kan vi bara ange vilken noggrannhet vi vill ha (accuracy) men inte HUR positioneringen sker. Det bestämmer Apples hemliga algoritm.

Angående hårdvaran: Jag tänkte koppla ihop dig med leverantören där. Återkommer.

Edited 2015-10-21
2015-10-21

Okej. Men tänkte om AGPS är aktiverat i trackern alltså...? (det är ju dess position som tar lång tid att få in för vissa).

2015-10-22

Hej Kimmo,

Kolla under “Webshop” i menyn så finns mer information kring pejlen, alltså överst på sidan.

Eller direkt via denna länk:
http://easyhunt.com/alvsjohyttansjaktlag/payment/tracker-details

//Emil

Edited 2015-10-22
2016-02-12

Fungerar Dog tracker I Norge ?

2016-02-14

Idag funkar den inte i Norge, men vi kanske lanserar det tills nästa säsong. Vi får se om vi hinner men förr eller senare ska det funka.

2016-09-04

Testa min vinst idag, riktigt roligt med dog trackern. Fungerade bra efter en Rebbot.
Ska bli rolig höst

2016-09-05

Kul Martin!

Ja ibland kan det spöka lite första gången. Skulle du märka nåt konstigt beteende i framtiden typ att den hänger sig så bara kör en REBOOT

Lycka till.

2016-10-02

Finns det någon Youtube video på hur pejlen funkar? Jag skulle vilja se hur det ser ut live innan jag beställer en. I övrigt hur tycker ni att den funkar? Hur ofta uppdaterar den tex?

Med vänlig hälsning
Rickard

2016-10-04

Den uppdaterar var 10e sekund. Det finns tyvärr ingen Youtube-video. Vi har en bruksanvisning på PDF, men den säger inte så mycket. Pejlen har inte en massa finesser utan visar positionen samt spår. Från och med nu ser man även hur mycket batteri det finns kvar i pejlen. Det kommer fler funktioner med tiden men då via appens mjukvara. Jag föreslår att du köper en, bekantar dig med den hemma (inte i skogen). Gillar du den inte så returnera. Du har öppet köp i 30 dagar så länge den inte har använts i skogen.

2016-10-04

Du blir nöjd om du inte bryr dig om alla funktioner och knappar ex.vis garmins Astro har.
Kör mitt andra år nu och är nöjd.
Funkar klockrent, jaktlaget ser oxå.
Har dock varit på fläckar utan mottagning, då funkar den inte eftersom den går på mobiltäcknigen.
Men i mitt område där jag jagar 99% av min jakt.
Fullkomligt lysande��

Laddning bra, samma som till telefonen, micro usb.
Kan ladda överallt, i bilen, powepack eller från telefonen.
Liten och väger ingenting.

Har svårt tro du blir missnöjd. Har du mottagning så funkar den.
Och dina jaktkompisar ser när du är på väg, eftersom du har den i bilen på väg till jakten��

2016-10-06

Håller med föregående talare, klockren så länge den har täckning. Där vi jagar ca 95%, astron hade ca 50%. Men när täckningen haltar tar det 15-20 min innan hunden syns igen. Finns det något kommando man kan skicka för att få gång den snabbare? Måste ju också säga att jag är supernöjd med pejlen, mer jakt och mindre oro över tekniken. : - )

2016-10-16

Har testat min nu i 2 veckor är faktiskt nöjd.synd nog så pajade de tunna plast “pinnen” som håller den på plats i halsbandet! så är tvungen att tejpa fast den vid varje jakt.skulle de inte gå att göra en "tunnel"genom hela baksidan som man trär halsbandet genom?

2016-10-17

Hej Anders. Det är ett typiskt garantiärende. Jag mailar adress till dig så du kan skicka in den och få en ny.

2016-10-23

Plastbygeln gick av på den nya pejlen. (Förra året hände samma sak med den andra pejlen.) Angelägen om att lika snabbt som förra gången få den utbytt.

2016-10-23

Hej Thomas,

Om du har kvar uppgifterna från förra gången så kan du returnera på samma sätt som då, till samma adress. Om du behöver ny/mer info, kontakta oss via supporten (bl.a. längst upp på hemsidan i form av en sjukhusväska).

MVH Ante

2016-10-24

Halloj,
Finns det en uppdatering i “textformat” hitta på uppdateringar i pejlen, sedan förra året, om det är några uppdateringar vill säga:)

2016-10-24

Hej Andreas,

Det gör det tyvärr inte. Tänkte du mjukvara eller hårdvara?

Hårdvaran är precis samma, lite annan plastlegering bara i byglarna tror jag är den enda skillnaden.

Mjukvarumässigt så har det varit en del buggfixar, sedan har batteristatus och batterivarningssymbol tillkommit.

En trippmätare för hunden är planerad men dröjer till nästa år.

MVH Ante

2016-10-25

Känner mig lätt korkad.....hade inte uppdaterat sen dec 2015��������

2016-11-01

Hej min tracker svarar inte på sms shutdown, det går att ringa till den även om det är störningar.

Mvh Börje

2016-11-01

Hej Börje,

Dubbelkolla att det inte smyger sig in ett mellanslag när du skriver ordet. Om det inte är felet, så kan du testa att skicka kommando REBOOT till den så startar den om sig, ifall det hängt sig på nåt vis. Om inte heller det hjälper, kontakta oss via supportingången ovan så tar vi det vidare därifrån.

MVH Ante

2016-11-02

Hej Börje
Ett litet tips från oss som använt denna i snart två säsonger.
När du fått igång den så den funkar så låt den vara på hela tiden och ladda den när du ska ut på jakt.
Den tål att laddas rätt så många gånger. När du skickat ett kommando till den så avvakta tills du får svar. Är det ingen täckning där den är så sänder den när den kommer inom täckningen. Blir det för många kommando som sänds så vet pejlen inte vilken den ska svara på. När vi använder den så då funkar den bra och inga problem uppstår. När du skriver kommandot så använd inte ordlistan i telefonen utan skriv direkt annars kan det finnas nåt mellanslag som inte syns å då funkar det inte. MVH Benka

2016-11-02

Hej tack för hjälpen det hjälpte med att skicka REBOOT, jag kunde skicka shutdown sen och den stängde av sen.

Problemet med att ha den igång är att det tar på summan i kontantkorten, jag har 14 mil enkel resa och det tuggade ner på summan så det tog slut på en liten stund.

Med vänlig hälsning Börje

2016-11-02

Hej,

Bra inlägg av Benka. Det är lite så som han skriver: man ska se till att man har pejlens fulla uppmärksamhet när man börjar “prata” med den. Ibland har den svårt att svara på shutdown när den inte har GPS-täckning. Har den GPS+GSM+inte har gått ner i dvala så brukar det funka till 99,5 %. Men skulle det vara så att det inte fungerar så finns alltid REBOOT som nödlösning. Funkar inte ens REBOOT (totalt upphängd) så brukar man kunna få det att börja hända saker om man sätter i laddaren.

Förstår att du vill stänga av den mellan gångerna Börje, jag gör själv likadant. Det sparar både batteriets livslängd och refillkortet.

MVH Ante

2016-11-03

Ett tips till som jag glömde igår. När du kör till jaktmarken så sätt pejlen på laddning i bilen, då arbetar den inte med att hålla ordning på vart den är å du sparar pengar på kontantkortet om det är det du har.
Det här rådet har jag fått från tillverkaren å det funkar för mig/ Benka

2016-11-05

Tack för alla goda tips

Med vänlig hälsning Börje

2016-11-08

Tjenare adm kan ni skicka en ny mail ang adressen som jag ska skicka min trasiga pejl.Har lyckats radera majlet!! mvh Anders

2016-11-08

Toppen!

Show 1 to 58