2015-10-01 Hundpejl, inte hund

Hej,

Vi har nu börjat koppla pejlarna och allt fungerar som det ska. Mycket exakt och snabb GPS.

Dock :) tycker jag att det är en liten tankevurpa att man vill koppla en pejl till en hund. I enda fallet som det är rimligt är om man kanske bara har en hund. Vi har nu gjort hundar med namn “Emil Pejl” osv och skrivit i informationen vilka hundar som ägaren av pejlen äger så att säga. Egentligen borde pejl/pejlar kopplar mot användare som sedan via appen kan välja att koppla pejlen mot en av sina hundar, eller inte. Dvs pejlen tillhör en person och kan koppla mot hund vid jaktstart. Nu blir det lite halvskumt för man får göra “hundar” som om de vore “pejlar” för att få de vettigt.

Är du med var jag menar?

Bifogar printis. (vart nog ingen printis, verkar fungera så där på mac) Rent tekniskt fungerar pejlarna kanon!

//Emil

2015-10-01

Det har du rätt i Emil....nuvarande upplägg bygger på att varje pejl är dedikerad till en enda hund.

Man får tänka till lite när det här ska lösas...kanske bör man kunna koppla sin pejl mot samtliga hundar i laget, inte bara de hundar där man själv står som ägare? Om man t.e.x lånar någons hund så måste man kunna koppla sin pejl även till den hunden.

Edited 2015-10-01
2015-10-02

Jag vet inte hur vi löser detta. Att koppla en pejl mot en person blir ju heller inte bra. Vi har tex en hundförare i laget som har tre bassets och ofta är två ute samtidigt. Han vill nog ha tre pejlar och då kan de ju inte ha hans ID allihop.

Tanken är också att man ska kunna klicka på hundsymbolen och så ska man se ras, bild, ägare, info och kanske ett inspelat skall. Om ni kunde hitta på en bra lösning som inte kräver för stora ändringar i datastrukturen så vore jag tacksam. Det är väl egentligen mitt jobb, men om ni vill. Jag hinner inte just nu.

2015-10-02

Jag tänkter mer att istället för att tilldela en hund ett IMEI nummer så skapar man företeelsen pejl istället som du lägger in IMEI numret till. Pejlen har en ägare och ett namn exempelvis: “Emil Pejl 1” som ägs av Emil Grip. Till pejlen kan man sedan säga att “Hund 1” är default vald till denna. Man kan tom ha kravet att en pejl måste vara kopplad mot en hund för att användas, (vore lämpligt för att passa i nuvarande flöde med att hundens namn visas.)

Sen när man ska jaga så ser man alla sina pejlar via appen, t ex: “Emil Pejl 1” och “Emil Pejl 2”.
De är default kopplade mot de hundar man ställt in dem på, t ex “Hund 1”, och “Hund 2”. Här borde även finnas ett val för “Används Ej”. Dvs man har möjlighet att stänga av spårningen av sin hund via appen.

Dock så är inte “Hund 2” med utan vilar så man ska jaga med “Hund 3” istället. Då i en meny för pejlar klicka man på “Emil Pejl 2” och justerar den till att vara “Hund 3”. När man sedan har jagat klart med “Hund 3” och ska jaga med “Hund 2” så gör man samma sak och ser tydligt vilken hund som är default för “Emil Pejl 2”.

Är ni med?

//Emil

Show 1 to 4