2011-11-23 Varghagel

Hej Vårat jaktlag har spårat ur. Ledningen(kontraktsinnehavare) i vårat jakt lag har förbjutit oss hundförare att gå med kul/kombi och drilling
Vi får endast gå med hagelbössa. De må vara ok dock lite konstigt då vi har mestadels dov och gris. Vi har påpekat detta men det vi har blivit tillsagda är att ladda med varghagel. det har nu gått en tid utan förändring vilket gjort att dom flesta pass som hundf. skjuter med varghagel med många skadeskjutningar som följd. Mig vetligt så är detta förbjudet. Jag + några till har ej godtagit detta jaktsätt. det svar vi får när vi tar upp detta är att passar det inte så kan vi dra åt helvete.
Någon som vet hur man kan gå vidare med detta??? En polisanmälan känns väl inte som något förstaval.

HJÄLP tacksam för råd

Vänligen Myr

2011-11-23

Det låter som effekt av att hundförarna skjutit mer än vad övriga i laget har tyckt ha varit rimligt.
Kan även vara en säkerhetsaspekt om övriga medlemmar som sitter i torn/pass med tydliga säkerhetsinstruktioner, medan hundförarna springer runt i skogen och skjuter åt alla håll lite mera omdömeslöst.

Det är ju isåfall då konstigt att man inte kan vara tydlig och förklara uppfattningen helt enkelt.

Notera att mitt svar är skrivet lite med glimten i ögat, men det måste ju finnas nån bakgrund till beslutet som du inte vet om/beskriver. Utöver det så är väl varghagel lite luddigt det är väl bara vanliga ettor?

2011-11-23

Hej Tack för ditt svar!!! Det är inte vanliga ettor vi pratar om. skotten dom vill att vi ska använda ser ut som en hagelpatron men det finns endast 8 st blydankar i diametern8-10mm. vilket jag inte anser vara säker jakt ,att skicka iväg 8 dankar i spridd skur. dessutom tror jag att dom skotten är olagliga att jaga med.oavsett vad så ska hjort och gris jagas med klass 1 enligt lag

Mvh

myr

2011-11-23

Det är buckshot du menar tror jag. Dom är endast tillåtna vid eftersök ! Och eftersök är ju inte jakt! Ifall det är 8 kulor i dom så används de till eftersök på björn! Med andra ord så uppnanar er jaktledare er till brott ..... som jag ser det. Om han ber er dra åt helvete så är det ju han som borde göra det! Sådana som din jaktledare , är bara sådana som jag hört talas om men ALDRIG träffat på! Jag skulle ta kontakt med vapenägarnas rixförbund (de kan vapen och ammo lagarna) och med jägarförbundet! Polisen skulle jag sisst ta kontakt med, för så som jag ser det så uppanar han er till jaktbrott.

Tråkig sits ni sitter i!

MVH

//

Mathiaz!

2011-11-23

Oavsett vad som ligger bakom, så är det ett helt obegripligt sätt att bete sig på, som denne jaktledare gör, det skapar ju inget förtroende hos någon. Jag instämmer helt med Mathiaz och kan bara beklaga den situation ni befinner er i, jag hoppas ni finner en lösning på era problem.

Mvh Janne.

2011-11-24

Sen om ni är marioteten av jaktlaget kan ni inte gå samman och rösta bort er jaktledare? Att han står som kontraktsinnehavare innebär ju bara att han står på kontraktet eller ? ni har väll alla jakträtten på marken?

Sen är det ju lagligt att jaga dessa vilt med hagelbössan, sluggs / brännikekulor. Det är om jag inte missminner mig bara eftersöks jägare som kkallas ut av polisen som inte få ha sluggs i vanliga hagel. Det är ju inte det optimala vapnet en sbs/bock med dessa patroner. Men det kan ju vara en liten irreterande lösning för er =)

Man kan ju iaf få ok träffbilder på upp till 50-60 meter med dessa skott.

MVH

//
Mathiaz

Edited 2011-11-25
2011-11-24

Där tror jag att du har lite fel Mathiaz.
Läs Naturvårdsverkets författningssamling och kolla på § 5 och § 7 så står där att man enbart får använda slug och brennekke i enpipiga hagelvapen vid jakt.
Tror inte att detta har ändrats sedan detta belut togs. Däremot vill jag minnas att vid eftersök så är det ok att använda det i dubbelpipiga vapen så som sbs/bock eller kombivapen.

Rätta mig gärna om jag har fel ;)

www.naturvardsverket.se/Documents/.../nfs2002/NFS2002-18.pdf

/Björne

2011-11-25
Edited 2011-11-25
2011-11-25

kontraktsinnehavare hos vem? Är det Sveaskog ni arrenderar av tror jag att hela jaktlaget anges och att ändra vem som står som kontaktperson är tämligen enkelt.

2011-11-25
2011-11-25

Tråkigt läge ni har, Men vad händer om Ni slutar att gå med hundarna. vad händer då?
Jag tror att merparten av jaktlaget tycker det är väldigt tråkigt och sätter förhoppningsvis tryck på jaktledningen.

Kämpa på.

2011-11-28

Jag är inne på P07’s linje.
Utan hundar kan de väl sitta där bäst de vill.
Lämna inte jaktlaget utan låt bli att ta med er hundarna bara. Det finns väl inget särskilt krav på er att ni ska ta med hundarna?

Show 1 to 12