2015-11-17 Ladda uppdaterad karta i appen

Hej,

Jag tog nyligen över ansvaret för kartorna i Pellemossens jaktlag, jag har nu mediterat kartorna i Garmins basecamp och laddat upp en ny .gpx fil. Hur ser jag till att den nya kartan laddas i stället för den gamla?

Hälsningar,
Thomas

2015-11-17

Hej Thomas,

Antar att du menar att du justerat positionerna för passen? Enklast är ju att kontrollera om ett pass ni flyttat faktiskt har blivit flyttat? Eller missuppfattar jag dig?

(.gpx filer innehåller inge kartdata alltså, utan bara positioner på pass)

Med vänlig hälsning,
Emil

2015-11-19

Hej,

Jag uttryckte mig oklart, det jag undrar är hur jag får kartan att laddas i mobilappen, skall man skapa en ny karta i Google maps? I så fall hur gör man?

Tack på förhand
Thomas

2015-11-19

Hej Thomas,

Har du alltså fått upp den nya kartan på webbsidan, men i mobilen syns fortfarande bara den gamla? Eller?

2015-11-19

Thomas,

Först av allt så fungerar karta i mobilen på detta vis bara med Easyhunt+ abonnemang så kontrollera att ni har detta.

Kartan som du ser i Google Maps tillhör Google och kan inte exporteras via en *.gpx fil som enbart innehåller information om spår, inte kartan i sig. Appen har redan en “bakgrundskarta” i form av satellit bilder.

När du laddar upp en karta som ni ska ha i mobilen så är det en *.jpg fil som ska laddas upp och då helst tillsammans med en *.jgw fil som kommer placera kartan rätt så att säga.
För att få tag i en karta av typen terrängkarta osv så kan denna köpas in via Metria exempelvis. Du får då en *.jpg och *.jgw fil som du enkelt laddar upp och har kartan klar.
Alternativt är om ni redan har karta som *.jpg fil och försöker placera denna rätt via verktyget för karta här på hemsidan.

Passen på easyhunt laddas upp via *.gdb fil som du får fram ur Garmins program BaseCamp. Dessa importeras via knappen “Garmin” vid kartan. Passen går så klart att lägga till direkt i appen med och även justeras där.

//Emil

Edited 2015-11-19

Show 1 to 5