2016-01-13 Ljuddämpare till både 30-06 och .22

Jag funderar på att skaffa en ljuddämpare till min 30-06. Just nu lutar det mot en Stalon w110. En av finesserna med denna dämpare är att man kan köpa flera licensfria fronter till den och ha den till olika kalibrar. Om man läser lagtexten så är det lätt att få licens till klass 1 och 2 vapen. Men svårare till klass 3 och 4. Om jag ibland skulle montera dämparen på min .22 skulle jag begå något brott då?

Mvh
Marcus

2016-01-19

Jag skulle inte rekommendera det eftersom som det krävs särskilda tillstånd för att få ha dämpare på kaliber .22. Jag hade kontaktat en handläggare på polisen innan jag använt dämparen på min .22. Lycka Till!

2016-01-20

Precis som Daniel skulle jag inte rekommendera det. Blir man dömd för vapenbrott så är ju risken väldigt stor att alla licenser man har ryker för en lång tid framöver.

Men... sen är det ju så att det är den bakre delen som är licenspliktig och som är försedd med det tillverkningsnummer som anges i licensen. Den främre delen är alltså inte licenspliktig och kan köpas fritt. Det är också den delen som avgör vilken kaliber som dämparen används för. Allt enligt tillverkarens hemsida.

Detta reser en del frågetecken. Eftersom jag själv inte har nån dämpare och följaktligen inte nån sådan licens undrar jag ju om det framgår av en dämparlicens vilken kaliber som dämparen får användas för? Gör det det så är ju saken klar. Framgår det inte av licensen så kan det bli ett intressant rättsfall av det hela. Jurister kan ju vrida till en anka så att den skuttar iväg som en kanin.

Skulle någon få för sig att få frågan utredd av polisen så vore det väldigt intressant att få svaret publicerat här.

En annan fråga är ju om man kan få samma gänga på både kl 1 studsarens pipa som .22’ans pipa? Annars faller ju resonemanget ganska platt.

2016-01-20

Det fula är att tillverkaren (Stalon) är tydlia med att man kan använda samma dämpare, genom att köpa licensfria delar, till olika kalibrar.

http://stalon.nu/ljuddampare/tillbehor/extra-front

Men de skriver inte att det är lagligt..

2016-01-25

Jag kan inte riktigt hålla med om det skulle vara något “fult” med det.

För det första så säljs ju dämparna i fler länder än Sverige och alla är inte så smarta så att de har exakt samma lagar som vi. Tillverkaren skulle få ett väldigt sjå att stå i om alla olika länders lagar om dämpare skulle redovisas på hemsidan.
Att uppträda lagligt måste i första hand vara den enskildes ansvar. Och enligt svensk lag är vi skyldiga att känna till vad lagen föreskriver. Okunskap om lagen godtas normalt inte i domstol som ursäkt, (hur skulle det se ut...).

Jämför tex med knivar som säljs i parti och minut från hemsidor, på mässor och i butiker. I det sammanhanget är det sällsynt, om det nånsin ens förekommer, att man anger när och hur kniven får bäras eller användas enligt knivlagen. Brott mot knivlagen kan antagligen också i vissa fall medföra indragna vapenlicenser.

Så även om Tjorven en gång i tiden myntade uttrycket att “man får lov, bara man inte frågar” så skulle jag personligen invänta ett svar på frågan från polisen, en som är insatt i och handlägger såna frågor. Gärna skriftligt så att man i domstol kan bevisa att man gjort vad som kan krävas för att följa lagen.

Show 1 to 5