Jag kan inte riktigt hålla med om det skulle vara något “fult” med det.
För det första så säljs ju dämparna i fler länder än Sverige och alla är inte så smarta så att de har exakt samma lagar som vi. Tillverkaren skulle få ett väldigt sjå att stå i om alla olika länders lagar om dämpare skulle redovisas på hemsidan. Att uppträda lagligt måste i första hand vara den enskildes ansvar. Och enligt svensk lag är vi skyldiga att känna till vad lagen föreskriver. Okunskap om lagen godtas normalt inte i domstol som ursäkt, (hur skulle det se ut...).
Jämför tex med knivar som säljs i parti och minut från hemsidor, på mässor och i butiker. I det sammanhanget är det sällsynt, om det nånsin ens förekommer, att man anger när och hur kniven får bäras eller användas enligt knivlagen. Brott mot knivlagen kan antagligen också i vissa fall medföra indragna vapenlicenser.
Så även om Tjorven en gång i tiden myntade uttrycket att “man får lov, bara man inte frågar” så skulle jag personligen invänta ett svar på frågan från polisen, en som är insatt i och handlägger såna frågor. Gärna skriftligt så att man i domstol kan bevisa att man gjort vad som kan krävas för att följa lagen.
Jag kan inte riktigt hålla med om det skulle vara något "fult" med det.
För det första så säljs ju dämparna i fler länder än Sverige och alla är inte så smarta så att de har exakt samma lagar som vi. Tillverkaren skulle få ett väldigt sjå att stå i om alla olika länders lagar om dämpare skulle redovisas på hemsidan.
Att uppträda lagligt måste i första hand vara den enskildes ansvar. Och enligt svensk lag är vi skyldiga att känna till vad lagen föreskriver. Okunskap om lagen godtas normalt inte i domstol som ursäkt, (hur skulle det se ut...).
Jämför tex med knivar som säljs i parti och minut från hemsidor, på mässor och i butiker. I det sammanhanget är det sällsynt, om det nånsin ens förekommer, att man anger när och hur kniven får bäras eller användas enligt knivlagen. Brott mot knivlagen kan antagligen också i vissa fall medföra indragna vapenlicenser.
Så även om Tjorven en gång i tiden myntade uttrycket att "man får lov, bara man inte frågar" så skulle jag personligen invänta ett svar på frågan från polisen, en som är insatt i och handlägger såna frågor. Gärna skriftligt så att man i domstol kan bevisa att man gjort vad som kan krävas för att följa lagen.
|