2016-01-25 Områdesbokning

Hej på er jag är ny medlem på Easyhunt. Försöker skapa en sida till vårt jaktlag men hittar ingenstans där man kan göra områdesbokningar. Kalendern känns mer som ett forum där som man skriver in gemensamma aktiviteter
Vi har ca tio torn i vårt jakt lag, efterlyser ett enkelt sett för medlemmarna att boka tornen. Där man även kan se namnet på tornet. Typ det som finns på Skitjakt.
Finns det någon som kan hjälpa mig.
Med vänlig hälsning Ronnie Lundgren Ödåkra

2016-01-27

Hej Ronnie,

Menar du att man ska kunna paxa tornen, typ för att man ska sitta ute och vaka själv dvs inte gemensamhetsjakt med övriga jaktlaget?

MVH Ante

2016-01-28

Hoppar in i diskussionen.

I vårt jaktlag är marken indelad i olika områden, säg 1-12. För att jaga småvilt så måste man ringa och boka dessa områden. Detta får ske tidigast 3 dagar innan och ska alltid ske från 18:00 på kvällen.

Teoretiskt sätt så är det ju ett bokningssystem där man per dygn kan boka in en person på ett visst område, alternativt på ett visst pass. Systemet borde då ha parametrar för hur tidigt bokningen får ske, vilken tid på dygnet den öppnas (för känns ju lite konstigt att ha 00:01 som start). En person borde bara få boka in sig på ett område per dygn så att säga. Vilket möjliggör att personen kan boka in samma område i 3 dagar.

Vi har även haft att helgbokningen räknas som Fredag om jag inte minns fel. Dvs bokning för helgen kan ske from Onsdag 18:00.

Bara som information hur vi gör :)

//Emil

2016-01-28

Ja Ante det är precis så som du beskriver det som jag skulle vilja ha det. Vår jakt mark är ett antal tårtbitar som det är inte aktuellt med gemensam jakt. Däremot som jag skrev tidigare som har vi ett antal torn för vakjakt. det kan betyda att vi är fyra stycken som sitter i olika torn samma pass.

Har ni något bra förslag hu vi skall lägga upp det på ett bra sätt så kom gärna med tips.

// Ronnie

2016-01-28

Hej. Det är många som vill kunna boka åtlar via kalendern på Easyhunt. Att ringa och boka känns ju onödigt. Det enklaste sättet som funkar nu är ju bara att lägga in en aktivitet i kalendern med texten typ: “Åtel 2: Nisse” på ett visst datum. Man kan ju ha flera aktiviteter parallellt.

Skitjakt ska förresten lägga ned verksamheten, men om de hade ett bra system för detta så kan vi kanske göra ett liknande. Men jag vet inte om det är riktigt motiverat med tanke på hur många andra önskemål vi har att bygga diverse funktioner. Att i kalendern bara lägga in aktiviteten “Åtel 2: Nisse” utan inbjudna gäster tycker jag borde funka bra, eller? Det får ju plats “Åtel 3: Kalle” och “Åtel 4: Stina” också utan problem.

2016-01-28

Kolla bifogad bild. Jag tycker det räcker långt som det är idag och ser inte något stort behov av att utveckla en speciell funktion för bokning av pass/åtel.

2016-01-29

Hej Johan tack för ditt tips jag var rädd för att det fanns någon annan flik för områdesbokning som jag inte hittade.

Men än en gång områdesbokningen på SITJAKT är mycket bra. Jag kopierade sidan men den blev inte riktigt sig lik men ni som inte sätt den tidigare får en uppfattning om hur den är uppbyggd.
Hoppas när det finns tid att någon på Easyhunt kan titta på det och se om det är något att på.

Hälsningar Ronnie

2016-02-01

Spontant tycker jag att det känns konstigt att enskilda jägare bokar upp sig särskilda pass/torn. Sånt sköter ju jaktledaren antingen genom lottning eller efter eget sköns. Är inte risken stor att det skapar osämja om en viss jägare hela tiden bokar upp sig på samma favoritpass? Vad är era erfarenheter på den punkten?

För åtel är det ju lite annorlunda förstås och lustigt nog införde vi bokning av åtel på precis samma sätt som Johan föreslår så sent som bara en vecka innan denna tråden :) Än så länge är alla nöjda med det.

2016-02-01

Nils,

Tror de som efterfrågar bokningsfunktionen för pass tänker på fall då det inte bedrivs gemensamhetsjakt. Vid gemensamhetsjakt lär det ju vara lottning eller tilldelning som du säger.

2016-02-01

Så kan det ju vara, Ante.

Det som gjorde mig konfunderad var att vid flera tillfällen var tre pass bokade samma dag i Ronnies dokument och för mig personligen är det gemensamhetsjakt med utsedd jaktledare. Men det kanske är många kilometer mellan passen så att man i praktiken sitter på sitt pass utan kontakt med de andra jägarna, inte ens inom skotthåll, vad vet jag. Det kan ju vara ett jaktområde stort som en norrländsk kommun.

2016-02-02

Hej ja det är som Ante skriver det är vi vakjakt och åtel jakt som det gäller vår jaktmark är tyvärr tårtbitar som ligger en bit ifrån varandra så vi har svårt att bedriva gemensam jakt.
Just för vår del hade det varit bra med en annan typ av områdesbokning men jag har fullförståelse för om det inte efterfrågas så försöker vi att lösa det på samma sätt som Johan beskriver.

Jag tackar för ert engagemang i denna fråga och skit jakt på er // Ronnie

Show 1 to 11