2012-01-28 Jakt och överlevnad

Hej

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att vara ute en längre period i skogen. Jag tänker 1-2 veckor eller längre men ett finkalibrigt vapen, fiskrev för att fiska och sätta fällor mm. Salt och ett eldstål. Egentligen skulle jag vilja ha så lite utrustning som möjligt men kan också tänka mig att utgå från en enklare timrad stuga. Är det någon som har tips på vart man skulle kunna lägga en sådan expedition? Fjällvärden är väl min första tanke själv men tänker också Norge, Finland, Ryssland eller Kanada men det blir ju dyrare så klart.

Det här skulle vara första gången jag gör något sådant så alla tips och råd för hur jag ska gå vidare är bra!

/Joakim

Edited 2012-01-28
2012-01-30

Hej Joakim

Jag vet inte om jag har ägnat mig så mycket åt just överlevnad men åt vildmarksliv. Om du snarare är intresserad av att göra det ultimata provet och klara dig med minimalt med hjälpmedel i vildmarken så är det nog bra med kunskaper och föröving. En sak som självklart påverkar mycket är vilken tid man ger sig ut. Vissa säsonger dignar skogen av mat medans andra så kan det vara mer knapert. Har du funderat över vilken period du vill ge dig iväg? Är det just jakt du vill ägna dig åt eller kan du också tänka dig att fylla magen med fisk, bär, rötter mm. mm? En bok som kan vara intressant i så fall är: “Överleva På Naturens Villkor”.
Vad jag har märkt så behöver man vatten och kolhydrater för att hålla hjärnan igång och orka koncentrera sig. Så om du ger dig ut när det finns bär eller tar med dig lite dextrosol kommer du klara dig längre.
Hoppas vi får höra mer om planerna!

/Mattias

2012-01-30

Tack för tipsen! Såg boken var slutsåld men jag passar på att beställa den på biblioteket. Du har rätt i att det handlar om att utmana sig själv. Men första gången skulle jag kunna tänka mig att göra en kortare expedition med en guide. Jag har inte hittat något sådant men tänker att det måste finnas möjligheter att göra det.

Show 1 to 3