2012-01-30 Varierande grader vid hängning av vilt

Så här års har jag svårt att få till en jämn temperatur där jag hänger vilt (rådjur) Nattetid kan det falla till c:a 2 grader och dagtid 5-6-7 grader beroende på utetemperatur. För att hamna rätt i tid, säg 40 dygngrader. Ska man räkna ut ett snitt, eller följa den högsta uppmätta graden? Någon som har koll?

2012-01-30

Köp dig en mörningstimer så är det inga problem,den räknar ut allt så du behöver bara kolla till så det inte hänger för länge.

2012-01-31

Japp kanon finns att köpa för 200 kr ungefär.

Edited 2012-01-31
2012-01-31

Minst lika viktigt är att inte låta köttet falla under tio grader på de första tio timmarna sen dödsögonblicket. Det kan vara svårt att klara den här tiden på året om man inte har uppvärmning på hängningsplatsen. Faller tempen snabbare än så får man s.k kylsammandragning och köttet blir oåterkalleligt hårt. Det går inte att möra eller tillaga bort och ger alltså en klart lägre köttkvalitet.
Mörningstimer är ett bra hjälpmedel men glöm inte att den beräknar oftast på torrtemperatur och inte s.k wet bulb (även tenderums som specar luftfukt men inte tar med det i beräkning tror jag). Ett något trubbigt sätt att mäta alltså.

2012-02-01

Bra inlägg oinas!
Jag håller med, att spika upp haren på väggen eller att hänga tjädern på utsidan av ryggsäcken förstör köttet den här årstiden.
Jag tror att fler och fler upptäcker fördelen med att möra köttet längre. Numera rekommenderar några jag känner på jägareförbundet (med specialkompetens i ämnet) minst 60 dygnsgrader men detta förutsätter ju naturligtvis att man har god hygien när man tar hand om köttet. Något många slarvar med.

Show 1 to 5