2012-02-01 Fördomar mot jakt

Jag har hamnat i en hel del diskussioner den senaste tiden om jakt

Det som förundrar mig är att så många verkar ogilla att jägare är ute i skogen och dödar vilda djur. Jag får intrycket att de som opponerade sig mot jakt inte direkt var några militanta veganer, utan mer “vanligt folk” som inte gillade jakt.

Varför är det så?
Om man nu ändå äter kött, är det då inte bara bra att köttet kommer från ett djur som levt i det fria, istället för från ett djur som fötts upp enbart för slakt?
En del verkar tycka att det är fegt att döda djur som inte kan försvara sig, men det kan ju inte de uppfödda slaktdjuren göra heller. Vad är det för skillnad?

Man jagar ju även djur som inte senare äts upp, men jag jagar för att det är spännande och roligt. Om man sedan kan äta köttet känns det naturligtvis mycket roligare!

Det verkar även grassera en hel del fördomar om jägare, att vi skulle vara lata, sjukskrivna, använda våra vapen i svartsjukedramor mm.

Jag vet ju att det finns flera jägare här på forumet, det vore kul om det blev en konstruktiv debatt i den här tråden!

Edited 2012-02-03
2012-02-01

käre kristina,

till skilnad från slagteren, som säkert inte dödar for att det är en spännande grej,
så skal vi jägare försvara os ock vårt dödande.

Det er en rät enkel grej att döda med en hagelbössa på en fågel på drygt hål.

Men ser du rådjuret, eller haren eller för den sags skuld älgen innanför
samma avstånd så kan själva dödandet ibland vare något som för somliga
fästnar sig på näthinnan, Det er säkart walt disney som ställar till det för os

Kommer räven innanfor samma avstand är det möjligen ingen problem.

Diskuter dette med dig själv ock gå inte i diskussion med icke jägare fören

du eventuelt har avklaret din holdning ock attityd till ovanstående.

sorry for mitt dansk/svenske .

hälsning från Per

2012-02-02

Jag hamnar också i diskussioner om detta. För mig är det viktigt att den jakt jag bedriver sköts på ett etiskt försvarbart sätt. Det är tyvärr långt från självklart många gånger. Jägare ska träna skytte, ta ansvarsfulla skott och föregå med gott exempel i mötet med andra människor i skogen. Att vi får jaga är ingen självklarhet utan vi rör oss i markerna precis som andra gör det.
Men med det sagt vill jag också säga det att de som är kritiska mot jakt är ofta frånvända kötthanteringen. Idag är det allt för få människor som har en uppfattning om vad som ligger bakom maten på deras bord. Ett djur som är fällt av en jägare har alltid levt ett bättre liv än ett som är uppfött och slaktat.
Annars kommer man nog längst med att vara ärlig, varför jagar DU?

2012-02-03

Jag är själv stolt att jaga. Jag har alltid tagit hand om mig själv och det känns mycket bra att behärska hela jaktmomentet. Från skott till mat i grytan. Så det är därför jag jagar. Men det är spännande att se att ju längre bort från maten man kommer desto svårare har folk att fatta vad som ligger bakom. Och jag som sällan duckar från en debatt hamnar ju så klart i diskussioner runt detta.

2012-02-06

många verkar ogilla att jägare är ute i skogen och dödar vilda djur. Jag får intrycket att de som opponerade sig mot jakt inte direkt var några militanta veganer, utan mer “vanligt folk” som inte gillade jakt.

En del verkar tycka att det är fegt att döda djur som inte kan försvara sig,

Det viktiga är nog att framhålla att man kan se det som att vi jägare faktiskt bedriver en slags naturnära djurhållning i likhet med andra industriella köttuppfödare, med största skillnaden att djuren faktiskt har ett fritt värdigt liv.
Dessutom är vi jägare normalt känslomässiga individer och brottas med egna starka känslor inför varje skott, personligen har jag själv mycket svårt att fälla djur som är delar av familjegrupper och avstår ofta skott i sådana sammanhang. Det är lite enklare med djur som uppträder individuellt men det finns alltid större eller mindre portioner av samvetskval efter varje skott.

Man jagar ju även djur som inte senare äts upp, men jag jagar för att det är spännande och roligt.

Jag skulle aldrig döda en annan varelse för att det är spännande och roligt, om inte köttet från fällda djur tas till vara så har de fällts som ett led i viltvården (djurhållningen).
Det gäller oftast predatorer som oftast är överrepresenterade beroende på mänsklighetens ingrepp i naturen. Samma orsak som varför räven tar en katt, för att se till att den konkurrerar om samma föda.

2012-02-09

Jag tror på en öppen och ärlig diskussion när det gäller jakt. Vi kommer aldrig att övertyga alla köttätare eller vegetarianer. Vad jag menar med ärlighet är att inse – som i alla sammanhang där det råder delade meningar – kan det vara svårt att nå koncensus. Vi som jägare kan bara stå till svars för det vi kan påverka och förklara varför vi gör på det ena eller det andra sättet. Vad andra gör får de stå till svars för. Vi kan inte och ska inte försvara allt som görs inom jägarkåren utan lyfta fram de goda exemplen. Duckar vi att ta diskussionen kommer vi att förlora på sikt. Men det gäller att vara lyhörd och inte måla in sig i ett landskap av svart eller vitt. Då hamnar vi bara i ytterligare en “vargdebatt” där ingen lyssnar på någon men alla skriker högre och högre.

Vi ska kunna vara ärliga och stolta över att vara jägare som jagar etiskt riktigt och efter bästa förmåga undviker att hamna i situationer som kan vara diskutabla.

2012-02-21

Hör oxå att hur kan du skjuta oskyldiga små djur ?

Jag skjuter inte oskyldiga djur , jag skjuter bara de som ser skyldiga ut :)

2012-03-10

Det handlar om acceptera att vi tycker olika
Har slutat diskutera min jakt och syn på vargen med oliktänkande
Talar hellre med dom som delar mina intressen

Vi är olika

Edited 2012-03-10
2012-03-19

Det är två aspekter som aldrig debatteras och det förvånar mig Möjligen har vi blivit för urbaniserade för att se det självklara

* Vi måste jaga.....

Ända sen vi gick från att vara jägare/samlare till att odla så har vi gynnat vissa arter och missgynnat andra, i början var det inga problem då vi fortfarande var jägare för vårt uppehälle.
Vi jagade dom talrikaste stammarna och balansen bibehölls. Och inget blev utrotat pga. att ingen hade “råd” att jaga djur som var sällsynta.

  • En princip som använts ända till för några år sedan. Dvs.att alla djur var lovliga för jakt efter varje arts förutsättningar.

I dag är det tvärt om... allt ska vara fredat tills det uppstår problem och när dom som sitter och bestämmer inte har tillräcklig överblick så får vi dom problem vi ser i dag

Vi har tex. aldrig någonsin haft så mycket rovdjur som nu ! och det har debatterats spaltkilometer om hur vi håller på att utrota dessa....Men ingenstans i denna debatt har jag sett ett enda ord om det som betyder nåt Vad ska dom äta?
Björn Varg Lo Järv Räv Mård Mink och Vesslor + all rovfåglar ska försöka överleva på sork hare skogsfågel rådjur och älg En ekvation som inte går ihop med dagens rovdjurs-stammar
Inte ens dom rovdjur som är lovliga jagas i någon större omfattning och det förstår jag det känns inte riktigt rätt att skjuta en fin räv eller mård och bara gräva ner den för att ingen vill betala för skinnet Men vi måste annars dör dom av svält när maten (Småviltet) är slut
Har ni mycket småfåglar? inte det, passa på att titta på dom ni har för jag hörde om ett förslag att freda resten av kråkfåglarna också ...
Nej gå och köp en päls och tala om för alla ni möter att ni värnar om djuren för det är det ni gör.om ni bär päls inte tvärt om som verkar vara den gängse uppfattningen
Bra jobbat Krister 43 räv inom samma by på en vinter där kan man prata om bra viltvård och det säger inte lite om rovdjurstrycket heller ...
Hjälp till att föra ut dessa frågor så att debatten handlar om rätt saker

2012-03-21

Ta med dina “kritiker” på jakt, berätta gärna hur köttindustri-djuren har det, kom i håg att nämna alla meduciner som av olika anledningar pumpas i djuren.

Show 1 to 10