Jag har hamnat i en hel del diskussioner den senaste tiden om jakt
Det som förundrar mig är att så många verkar ogilla att jägare är ute i skogen och dödar vilda djur. Jag får intrycket att de som opponerade sig mot jakt inte direkt var några militanta veganer, utan mer “vanligt folk” som inte gillade jakt.
Varför är det så? Om man nu ändå äter kött, är det då inte bara bra att köttet kommer från ett djur som levt i det fria, istället för från ett djur som fötts upp enbart för slakt? En del verkar tycka att det är fegt att döda djur som inte kan försvara sig, men det kan ju inte de uppfödda slaktdjuren göra heller. Vad är det för skillnad?
Man jagar ju även djur som inte senare äts upp, men jag jagar för att det är spännande och roligt. Om man sedan kan äta köttet känns det naturligtvis mycket roligare!
Det verkar även grassera en hel del fördomar om jägare, att vi skulle vara lata, sjukskrivna, använda våra vapen i svartsjukedramor mm.
Jag vet ju att det finns flera jägare här på forumet, det vore kul om det blev en konstruktiv debatt i den här tråden!
Jag har hamnat i en hel del diskussioner den senaste tiden om jakt
Det som förundrar mig är att så många verkar ogilla att jägare är ute i skogen och dödar vilda djur. Jag får intrycket att de som opponerade sig mot jakt inte direkt var några militanta veganer, utan mer "vanligt folk" som inte gillade jakt.
Varför är det så?
Om man nu ändå äter kött, är det då inte bara bra att köttet kommer från ett djur som levt i det fria, istället för från ett djur som fötts upp enbart för slakt?
En del verkar tycka att det är fegt att döda djur som inte kan försvara sig, men det kan ju inte de uppfödda slaktdjuren göra heller. Vad är det för skillnad?
Man jagar ju även djur som inte senare äts upp, men jag jagar för att det är spännande och roligt. Om man sedan kan äta köttet känns det naturligtvis mycket roligare!
Det verkar även grassera en hel del fördomar om jägare, att vi skulle vara lata, sjukskrivna, använda våra vapen i svartsjukedramor mm.
Jag vet ju att det finns flera jägare här på forumet, det vore kul om det blev en konstruktiv debatt i den här tråden!
|