2012-02-26 Någon med erfarenhet av wachtel eller spaniel som stöt/kortdrivare ?

håller på att kika lite på dessa raser . Ska vara en bra jakthund men lika bra familjehund! Är dessa raser något att ha då ? Det mesta man läser om är ju bara jakten och hur mycket djur det skjuts för dom .

Någon som kan säga både som jakt och familjehud?

Tacksam för svar /

Lindblad

2012-02-28

Jaktspringern är både en trevlig jaktkompis och duktig jägare som fungerar till det mesta, lätt att lära och en bra familjehund som är bra med barn och andra sällskapsdjur, men som med alla hundar så hänger det på hur duktig den är som tränar och fostrar.

2012-02-29

Ja träningen är ju det viktiga för alla hundar!

Men Spaniel som stöthund, en hel del stöter/förföljer ju inte med skall. Har jag läst. Är det svårt att hitta en som driver med skall?

Den ska ju fungera som jakt och familjenhund ,då jag har en blivade jägare på 11 månader =)

2012-04-06

Hej
Har en jaktspringer tog över den då han var 3 år. Vi har 4 katter 1 kanin, häst
Svensk gul anka.
Katterna bästa kompisar barn inga problem. Övriga djur inga problem
Jakt: Rådjur korta skall hänger efter 150- 200 m. Grävling “skogstokig” trycker ur grävling under hus. etc. Vildsvin “skogstokig” men med respekt har haft förmånen att ha vildsvin på tomten. Och då tränat "hemma"
Trycker ut vildsvin ur slånbärssnår ställer gris GROVT skall då han hittar gris.
Älg om han snubblar på någon skall men har lite älg där jag jagar. Fasan funkar. Men finns det gris i närheten tar han heller tag i den. Tycker att han är “lätt lärd” då jag tränar är det belöning med lek har ALDRIG godis i “fickan” “satte ner foten” direkt att han inte fick gå upp på övervåningen i huset. Och går inte upp! men hos svärföräldrarna får han gå upp och där gör han det.
Nu är jag ingen “expert” för det här är vår första hund men alltid haft djur i min närhet. Sökte jaktspaniel men hittade ingen först och var på väg att ta en Wachtel då flera i jaktlaget har har den rasen men då jaktspanieln dök så tog vi den Har aldrig ångrat mig. Finns två till i jaktlaget. Så frågar du mig........ ;)

2012-04-06

Tack för ett bra svar Cobra!

Får börja söka lite kenlar och kolla runt lite =)

Har du en tik eller hane?

2012-07-29

Har en wachtel på sju år och har aldrig ångrat mitt köp. Kanon som familjemedlem ! Jagar mellan fem och femton minuter ganska spårnoga vilket gör att det inte går så fort. Perfekt hund i hjortrika marker. Jagar allt klövvilt med skall, älg och gris = grövre skall, ställer dock ej vildsvin. Jagas föredömligt in på hare då näsan tränas och man slipper en hund som jagar i vind. Gillar man att vara i hetluften som hundförare är är wachtelhunden definitivt att rekommendera. :)

Show 1 to 6