2010-09-13 Frågor och svar

I den här tråden tänkte vi försöka sammanställa frågor som kommer in till oss.

Edited 2010-09-14
2010-09-13

Fråga: Varför har bilden på förstasidan blivit så liten?

Svar: Detta hände vid en uppdatering av sidan, om du tar bort bilden och lägger upp den på nytt kommer den att bli lika stor som tidigare.

2010-09-13

Fråga: Varför står det “Ej angett” framför mitt namn på flera ställen på sidan?

Svar: Vi har nu lagt in ett extra fält så att man ska kunna ange både för och efternamn så att listor ska kunna sorteras bättre. Om du inte skrivit i ditt förnamn står det ej angett. Gå in på din profil och ändra så att det står rätt förnamn.

Edited 2010-09-13
2010-09-13

Fråga: När jag laddat ned en excelfil under rubriken “jaktlaget” med underrubriken “dokument & filer” så blir den skrivskyddad automatiskt. Hur låser jag upp denna?

Svar: Öppna dokumentet på din dator och “spara som” spara om det som en icke skrivskyddad kopia på hårddisken och sen kan du göra dina ändringar i denna.

2010-09-13

Fråga: När jag lagt upp en PDF under dokument och filer står det: “Det finns ett fel på sidan, Acrobat kanske inte visar sidan korrekt..” när jag klickar på dem.

Svar: Det här är ett fel som uppstår i vissa webläsare, högerklicka på filen och välj spara mål som, spara den på din dator och öppna den därifrån.

2010-09-13
En medlem i vårt jaktlag säger att det är "brott mot upphovsrätten" att lägga upp kartor över jaktmarken på hemsidan. Stämmer det?
2010-09-14

Hej Criccon

Det är okej att ladda upp kartor på jaktlagets hemsida eftersom den är stängd för jaktlagets medlemmar. Se följande svar som vi fick från Lantmäteriet:

"Hej,
Är det bara jaktlaget som kommer åt hemsidan där man lägger upp kartbilden är det okej.
Att det alltså är inloggning som är begränsad till medlemmarna för att kunna se den.
Då räcker det att skriva © Lantmäteriet vid bilden så att man ser att det är vår karta.

Men är det en öppen hemsida behöver man ett Medgivande från oss och det kostar som lägst 950 kr (+6% moms).

Med Vänlig Hälsning

XXXX XXXXX
Partnersupport
Lantmäteriet Gävle"

Edited 2010-09-14
2010-09-14

Går det att skapa klickbara länkar i forummet eller är det klipp och klistra som gäller?

2010-09-15
Angående utskick från kalendern:

När mottagaren får utskicket står det "Du har blivit injuden till..." följt av rubriken på den aktivitet man skapat i kalendern.

Går det att formulera om utskicket så det istället står något i stil med "Information från..." och så jaktlagets namn?

Som det är nu använder jag funktionen både för jakter och utskick om mässor, tips om tv-program etc (mycket smidigt). Ganska ofta tror dock de som får mailet att de varje gång blir inbjudna till jakt (främst för att de är lata och inte öppnar inbjudan.)
Edited 2010-09-15
2010-09-15

pada: Nej, nu går det inte att göra länkar klickbara.

Vi ska dock lägga till en funktion så att länkar “automatiskt” blir klickbara. Ungefär som det brukara vara i e-postklienter.

mvh/Joel

2010-09-17

1. Hur bjuder man in inskrivna “gäster” till jakt med mail? De kommer inte med i inbjudningslistan. Annars är det ju ingen vits att skriva in gäster i medlemsboken. Var finns “minnet” när man skrivit in något på en speciell jaktdag t.ex. Råjursjakt med hund? Det skall ju finnas kvar i minnet om jag skall skriva in samma på nästa dag, eller hur? Bara att klicka fram.
J

Edited 2010-09-28
2010-09-20
När man skapar en jaktrapport, går det att ställa in så att medlemmarna får e-post om att en ny rapport är skapad?

Går det oxå att få rapporterna att synas i kalendern vore det önskvärt.
Edited 2010-09-20
2010-09-20
När man bokat en jakt i kalendern, hur långt innan går det ut en kallelse och hur många kalleser går det ut.
2010-09-22
Hade varit bra om man kunde se om någon medlem i det egna jaktlaget är inloggad.
2010-09-22

janne: Just nu går det tyvärr inte att bjuda in gäster till jakter. Vi planerar att lägga till det framöver, uppskattningsvis inom 2 veckor.

Inte helt säker på att jag vet vad du menar med “minnet”. Är det när man fyller i formulär då text som man angett tidigare dyker upp automatiskt?

mvh/Joel

2010-09-22

girdaman: Just nu går det varken att skicka ut mail om ny jaktrapport eller lägga till dem i kalendern.

Vi planerar att skapa e-postutskick som sammanställer uppdateringar som hänt på jaktlagens respektive sidor. Medlemmarna kan välja att få dessa dagvis/veckovis/månadsvis. Då kommer man tex kunna se att en jaktrapport skapats.

mvh/Joel

Edited 2010-09-22
2010-09-22

flennmark47: Det ska gå ut en kallelse kl 5 på morgonen eller kl 17 på eftermiddagen på OSA-datumet.

Utöver det så skickas inbjudningar ut i det ögonblick som man skapar jakten.

mvh/Joel

Edited 2010-09-22
2010-09-23

När mottagaren får utskicket står det “Du har blivit injuden till...” följt av rubriken på den aktivitet man skapat i kalendern.
Går det att formulera om utskicket så det istället står något i stil med “Information från...” och så jaktlagets namn?

Man kanske skulle kunna välja att formulera mailet själv när man planerar aktiviteten? Om man inte anger något så skickas standardmailet ut, annnars så kan man skriva in en egen text och ämnesrad.

Skulle det kunna vara något?

mvh/Joel

2010-09-24

Det blir så konstigt om kallelsen går ut när den skapas, vi planerar våra jakter på årsmötet och då läggs dom in i kalendern och då får man kallelser till alla jakter på en gång, det hade varit bättre om man som i googels kalender kan bestämma själv t.ex. första kallelse, en vecka innan ock påminnelse två dager innan. Det kunde vara bra om man skrev texten själ.

Edited 2010-09-24
2010-09-24

Det blir så konstigt om kallelsen går ut när den skapas, vi planerar våra jakter på årsmötet och då läggs dom in i kalendern och då får man kallelser till alla jakter på en gång, det hade varit bättre om man som i googels kalender kan bestämma själv t.ex. första kallelse, en vecka innan ock påminnelse två dager innan. Det kunde vara bra om man skrev texten själ.

Låter rimligt tycker jag. Så, om jag förstått dig rätt är följande bättre:

  1. Skicka inte ut inbjudan direkt om inte annat anges
  2. Skicka ut kallelse vid valbar tidpunkt innan aktiviteten
  3. Skicka ut påminnelse vid valbar tidpunkt innan aktiviteten (men efter kallelsen)
2010-09-25

Ja det skulle passa vårt jaktlag mycket bättre, men det är ju inte bara vi som har önskemål

2010-09-25

När man öppnar en bild i fotoalbumet så hamnar den nedanför reklambannrarna som finns till höger vilket medför att man måste scrolla ner för att se bilden. Bläddrar man sedan till nästa bild så får man scrolla ner på nytt igen. Grymt irriterande när det finns många foton att titta på.

Är det något som kan åtgärdas?

2010-09-29

Hej Joel.
Svar 1: Vi väntar med spänning
Svar 2: Ja. Så man bara kan “klicka” in samma som man tidigare har skrivit. Det fungerade förut.
Mvh Janne

2010-09-29

Att ha möjligheten att själv komponera huvudet på utskicket vore kanonfint, alternativt även ha några färdiga alternativ. Tackar för en mycket fin tjänst som vi kommer använda som plattform med ambitionen att få till ett större vildsvinsförvaltningsområde.

Säkert en kostnadsfråga, men är det på något sätt möjligt att generera sms-utskick som påminnelser inför jakter etc? Har en del äldre gubbar i jaktlagen som inte har tillgång till Internet (eller inte fattar hur de ska använda det) och nu får vi sammankalla dem med telefonkedja. Att då från sajten kunna generera utskick hade varit grymt smidigt för att minimera risken att missa någon. SMS verkar de flesta kunna hantera numera :-)

Ni verkar vara driftiga och lyhörda personer. Hatten av!

---------------------------------------------------------------------------------
Moderator kommentar: Jag flyttade inlägget till en egen diskussion mvh/Joel

Edited 2010-10-04
2010-10-04

Kan man byta namn på jaktlaget efter registrering?
/Magnus

2010-10-04

När man öppnar en bild i fotoalbumet så hamnar den nedanför reklambannrarna som finns till höger vilket medför att man måste scrolla ner för att se bilden. Bläddrar man sedan till nästa bild så får man scrolla ner på nytt igen. Grymt irriterande när det finns många foton att titta på.
Är det något som kan åtgärdas?

Det låter inge vidare, så ska det inte vara. Jag ska försöka fixa det så fort som möljigt. Vilken webbläsare använder du?

mvh/Joel

2010-10-04

Går det att få en summering/ fällt vilt under jaktåret
Gerry

2010-10-04

Går det att få en summering/ fällt vilt under jaktåret
Gerry

Det är något vårat lag faktist också önskar att det fanns.

// Stefan

2010-11-02

Fråga: Går det att fixa så att man inte behöver maila ut evenemanget i kalendern för att anmäla sig!?
Mail listan är kanon om man inte tycker att man fått in tillräckligt med anmälningar.

Svar: Vi ska titta på detta i med mail från kalendern i framtiden men just nu kan du göra en ful-lösning. Om du skapar en jakt och bara bjuder in dig själv så går det bara iväg ett ett mail med en inbjudan till dig själ (inget konstigt där..) Öppna aktiviteten igen så kan du ändra deltagare och spara ändringar och då går det inte iväg några mail till dem som läggs till på listan men var och en kan klicka i och anmäla sig.. Känner du att ingen hittar dit så får du skapa en ny kalenderhändelse.

Show 1 to 29