2012-04-24 Välja vapen

Hej

Jag ska börja jaga och tänkte höra lite om vad ni kan rekommendera för vapen. Egentligen så är jag mest intresserad av fågeljakt så jag ska köpa en hagelbock men jag har blivit bjuden på både jakt på älg och toppfågel. Så något kulvapen behöver jag. Drömmen där skulle vara en rekrepeter men de jag har sett har kostat 20 tusen så det är för dyrt. Sen hade jag tänkt mig en .22 för övningsskytte.

/Jocke

2012-04-24

En billig bra bössa är Howa 1500 . Har en sådan i kal 6.5*55 . Och kan lätt säga att jag skjutit hål i hål med en ett par gånget! Så den räcker lätt till toppjaktan, den hänger oxå med på Älg jakten. Sen är ju 6.5*55 en omtalad kaliber. Det får man själv avgöra om man tycker om den eller inte.

En annan bössa är ju Marlin xl-7 i kal 30-06. Billig men enligt mig har den pra pressition. Har oxå en sådan. Och denna är mer flackskjutande än 6,5*55. Så det kan ju vara ett + om man tänker toppjakt med kulvapen. Vissa gillar 308 bättre än 30-06. Där får man oxå ta ställning till vilken kal man ska ha. Jag valde 30-06 för att de övriga i laget har samma kal. Så om man glömmer ammo så har ju de andra förhoppningsvis med sig det. 6,5*55-308 eller 30-06är ju bara en smaksak.

Billig övningsammo finns ju till dessa kalibrar.

howan kostar runt 7000 kr ny. Och Marlinen kostar 4900 kr ny. Dessa är ju inte rakrepeterade. Men en billigare bössa är mitt val och lägga mer krut på kikarsiktet. Toppfågelsikterna med hög förstoring brukar ju springa iväg en bra bit =) =) =)

MVH

//

Storviltsjägaren Lindblad

2012-04-24

Skaffa en 1640 husqvarana 3006 eller 6,5 för ett par tusen å så lägg så mycket så möjligt på ett sikte beg tysk
Sen på hagelsidan så skb miruko winchester browning berreta gäller bara att hitta en som passar hyffsat från 3tusen å upp

2012-04-24

sen ha du ju 308w som är bekväm å skjuta med men som föregående talare så satsa de mesta krutet på siktet en bössa kan du hitta för 3-10 000 kr som duger gott å väl att ha med sig ut i skogen på jakt sen kommer du å märka mer va du vill ha för vapen å vilka viltslag du kommer att jaga..

2012-04-26

Tackar!

Gör det någon skillnad om man jagar toppfågel med 6.5 eller grövre kalibrar? Du nämner flackskjutande Lindblad men blir det någon större skillnad på köttförstöringen? Har ni något tips på kikarsikten också? Jag tänker på nivån att det bara ska funka. Jag inser ju att man kan lägga hur mycket som helst men t.ex. vad är skillnaden i spridning på ett kikarsikte som kostar 5- och ett som kostar 10 – tusen på 150 meter?

Sen tänker jag på hagelbockar. Man får en vettig för 3000 kr alltså. Det hade jag inte räknat med.

2012-04-26

Den enda skillnaden som jag ser det ang köttförstöringen är valet av kula.Visst att kulan i sig är lite större på en 308 eller 30-06 (som är samma kula en så kallad 30 kula) En toppfågel är ju mjuk om man jämför med en älg,gris,björn. En mjuk blyspets kula öppnar ju sig snabbare i en älg än på en fågel. En hård kula typ Norma oryx eller en laupa mega fungerar ju mer som en helmantlad kula i en toppfågel. Och expanderar ju minemalt om man jämför med en blyspets. Många använder just laupa mega till allt villt de skjuter. En del använder helmantlade övningskulor till just toppjakten.

Du kan kolla hur mycket det skilljer på olika kalibrana på norma.cc http://ballistics.norma.cc/javapage_metric2.asp?Lang=1

Tänk oxå på att om du skjuter in en bössa med ca 2 cm överslag på 80 eller 100 meter så får man ut det maximala utav ballistiken. Detta är överkurs för jägare som jagar klöv vilt. Men har större betydelse vid toppjakten!

Själv använder jag min 6,5*55 till en allroundare och har valt en hård bonad kula till min.

sen min 30-06 är ju oxå en allroundare men till den har jag valt att skjuta med en blyspetskula. Smaken är ju som baken.

Valet av kikare är nog svårare än valet av bössa! På min 30-06 sitter en Leupold 3-9*50 . Och enligt mig så är det ett bra kikarsikte till all jakt. Men om man ska jaga mer toppfågel så skulle jag nog satsa på en förstoring på 4-20*50 eller 3-24*50.

När jag började jaga trode jag att det bara var att köpa ett sikte sen var det bra . Man lär ju sig under tiden vad som sin egen jakt kräver och vad man själv behöver. Mitt tips är att börja med ett 3-9*50 eller ett 3-12*50 sikte i 3000-5000 kr klassen nytt eller begangnat väljer man själv.

Själva spridningen är nog mest vad för skit som är bakom siktet =) (skytten) . Eller att den ammon som man använder sprider mer i vapnet. I min 6,5*55 så kan jag tex inte skjuta sellier o bellot ammo. Får en spridning på ca 15-20 cm på en 3 skotts serie! Men med Laupa mega hål i hål bilder.

Hagelbockar håller ca 8000-12000 skott. Om man köper begangnat så är det lite utav en risk man tar för du vet ju inte hur många skott som avlåssats. 8-12000 skott sen kommer “bössan att sprida skotten”

Satsa på en baikal bock eller sida sida. De är inte de lättaste bockarna eller syggaste . Men riktiga slitvargar. Och kan hittas nya för 4000-6000 kr ! Sen kan man ju alltid om pengarna fins köpa en kombi och köpa ett pitset hagel till den med. För då har ju ju samma kolv till 2 bössor och därmed blir du ju säkrare med bössorna men det är ju kanske lite överkurs... Sen visst har man råd att köpa en 20:000 kr hagelspruta så ska man göra det ! Men jag skulle gråta blod om jag efter ett par buskar och snår ser att min 20:000 kr bössa är uppreped !

Men i det stora hela..... det fins lika många åsikter om vapen ,kalibrar , ammo , kläder och vilt som det fins jägare . Huvudsaken är att DU köper vapen som DU är nöjd med. Och skaffar en egen uppfattning till den jakten du bedriver. Och känner att DU kan lita på de bössorna som du köpt! Sen är det övning övning övning som gäller!

När man tänker jakt i det stora hela så tänk enkelt och driftsäkert! Allt annat kommer med tiden ändå! Jag ser mig själv rätt så skadad utav jaktsnacket =) men kul är det. Och ju mer kunskap ju säkrare jakt!

MVH

//

Lindblad

Edited 2012-04-27
2012-04-27

Tack igen Lindblad!

Det här är bra tips som jag kommer ta med mig. Har du någon speciell butik att rekommendera om man ska köpa begagnade vapen? Köper jag nytt så jämför jag nog bara priserna emellan dem.

Det var intressant med ballistikprogrammet från Norma. På 150 meter gör det verkligen inte så stor skillnad om man tittar igenom de olika kalibrarna 5 cm eller så i höjdled. Vad det gör i sidled om det blåser lite har jag svårare att se. På 200 m är skillnaden betydligt större mellan olika kalibrar, vikt och laddning. Då kan det skilja upp till 15-20 cm.

2012-04-27

Ingen orsak! Och välkommen in i träsket! =)

Vart i landet bor du?

A vindens påverkan är lite svår att se. Men om man ser till den mänskliga faktorn som kan påverka skottet så har det stor betydelse. Om du håller 5 mm fel när du skjuter på älgbanan på löpet i full fart så gör det att du skjuter i bakdelen på älgen på 80 meter. De förklarade det på en dokumentär på kanal 1 eller 2 som heter Älgjakt. 5 mm låter inte alls mycket! Men i själva verket så hyar det stor betydelse!

A skillnaden på 150 och 200 meter är stor! Det är där man kan skjuta in med överslag. På en 6.5*55 , kan man på 100 meter skjuta in med 2.6 cm överslag då är kulan mitt i på 160 meter . med millforce hunting ammo. Det betyder att du kan skjuta toppfågel på 0-ca 200 meter och behöver inte hålla kikaren över eller under fåglen. Utan mitt i! (igentligen så menar jag älg-rå eller räven och inte toppfågel . Men skriver man det så blir det ett j*vla liv på folk. Men tydligen så gör det inget att skjuta toppfågel på upp mot 300 meter ) =) =) =) haha.

Sen är det ju bra att hålla sig inom 80-100 meter på alla djur. En del skjuter bara på stillastående älgar. Andra på löpande rådjur och rävar med kula. Det är bara en själv som kan avgöra vad som man själv har för kappasitet på sitt eget skytte! Ingen kan komma och säga i efterhand varför i h*elvete sköt du inte. Dom har ju ingen aning om hur din puls, skyttevana eller ifall det var grenar framför ! Det lärde min jaktledare mig, och det tar jag själv med mig genom min jägarbana!

2012-04-29

Hej,

Jag vet inte var du bor men vill rekomendera dig att prata med Christian på JG jakt i Göteborg. Han hjälper dig och du blir garenterad nöjd.
Är det ditt första vapen tycker jag att du skall lyssna på nån du kan lita på när det gäller vapen.
Köper du ett vapen med kikare som Du är nöjd med för stunden (i butiken av olika anledningar) är det stor chans att du snart vill byta. Lyssna istället på proffsen så du får ett vapen som passar din “längd” , typ av jakt (och plånbok) så kommer det bidra till att du ökar chanserna till att bli en bättre skytt, och det kommer göra att du blir nöjd!

2012-04-30

Jag bor numera i Stockholm men kommer jaga i Värmland och Sörmland. Är ute och åker en del så om jag kommer till Göteborg så ska jag titta in på JG jakt. En sista fråga om syntet eller trä. Är det bara en smaksak eller är det olika andrahandsvärde och sånt att tänka på?

2012-04-30

Hej igen,

Se till att Christian är där, 031-268280.

Det finns andra än mig som kan det med matrial bättre, men rent funktionellt är nog en syntet bättre. Men Känslan i en fin träbit är härlig och smeker ögan på ett bättre sätt. Kommer du röra dig mycket eller gå med hund kommer du gråta blod om du släpar runt och repar en träbit för 25000:-

2012-05-02

Smaken är som baken! Jag har både och. Upplever att synteten låter mer när man går mot grenar ellen när vapenrämmen slår mot stocken.
Men synteten är ju mer eller mindre underhållsfri. Sen om man jagar mycket ifrån gömsle ( typ räv och fågel) så kan ju syntet cammo bösser vara till din fördel. (lite överkurs) .

En del säger att en syntet bössa inte tål kylan lika bra som en träbössa. De börjar sprida mer. Detta är inget jag har svar på. För syntetbössorna är ju gjorda utav olika slags syntet material.

Det jag kan märka av med syntet bössor är att det är yngre jägare och hundförare som har de...

Åker du förbi Jönköping så vet jag 2 st handlare . Hör av dig isf!

MVH

//

Lindblad

Edited 2012-05-02
2012-05-03

Jag hittade den här sidan som tycks ha väldigt bra priser. Så bra att man blir lite osäker men vad tror ni om det här kikarsiktet:

http://z-aim.com/visa_produkt.asp?t=Z-aim+FORCE++3-30+x+56&id=74&lang=sv

2012-05-03

Personligen tror jag att denna utvärdering är både riktig och rimlig.
Men försäkra dig om att göra ett ovillkorligt öppet köp...

2012-05-04

Vad jag förstått så är det enda Z-aim siktet som är något att ha Z-aim Quick 1-6x24 de övriga har en hel del brister i kvalite’t.
Om det ska köpas en klass1 bössa så köp en 6,5x55 Sako eller Husqvarna 1900 och satsa på en dyrare optik(kvalitativ).Då kommer säkert någon att säga att 6,5 är en klen kaliber för älg men det vet inte älgarna om!
Hagelvapen skulle jag välja Beretta 686 eller liknande.

2012-05-07

Tack för infon. Beretta 686 kan man hitta en begagnad för 8000 kr. Är det värt det eller kan man få lika mycket vapen för mindre. Jag har fått höra att en hagelbock får du för 3-4000kr.

2012-05-09

Du kan säkert få en bra bössa för 4-5000 men det är stor skillnad på bössor i den klassen och att jämföra dom med dyrare bössor är ju inte rätt.

2012-05-10

Ok, vad är det som skiljer sig. Är det att de inte håller eller är det vikt och så. Jag var på skjutbanan och sköt trap igår och fick ett lånevapen som inte såg mycket ut för världen och där kolven var för hög. Men det gick ändå helt ok att träffa. Men man vill ju inte att det ska klicka eller att man ska få pipsprängning.

2012-05-12

Det är nog ingen större fara med klick eller pipsprängning utan det som uppstår är väl ett glapp i “gångjärnet” helt enkelt efter ett tag så om du ska skjuta mycket så köp kvalit’e det är en bättre inpassning mellan olika vapendelar då.

2012-05-13

Jocke om du bor i sthlm åk till http://www.svantenilssonsvapen.se affären ligger i uppsala och handlar med beg vapen man kan göra super affärer där. Jag skaffade min Carl Gustaf 3000 med ett Zeiss victory där!.

2012-05-15

Var på Widforss auktion i helgen och köpte två vapen. Jag har lite dåligt med pengar så det fick bli två ganska billiga bössor. Det kanske finns chans att byta upp sig efter ett tag men först blev det en Ruger, modell 77 Mark II, kal. .30-06. Utan kikarsikte men med två 30 mm ringar. Den fick jag för 1800 kr bra skick begagnad. Sen köpte jag en Baikal bock. Den kanske vart lite dyr 2500 kr begagnad men då fick jag med en extra pipa som tyvärr är trångborrad. Den andra pipan är kvart/kvart. Inte så snygg, precis som du påpekar Lindblad men jag hoppas att den ska hålla. Stort tack för alla tips och råd!

2012-05-16

Grattis till bra köp! Du har bössor som kommer hålla länge! Ruger är en kanonbra bössa för oss dödliga! Samma med hagelbocken! Bra priser!

Glömm inte vapenvården bara så kommer du vara riktigt nöjd länge!

//

Lindblad!

ps: ett tips är att kolla på http://albecom.se/ . De har ett nytt kikarsikte som heter sun optics. De har 10 års garanti för billiga sikten. Ska själv inhandla ett sådant!

2012-05-20

Tjing. Köp ett bra sikte från början, satsa på kända märken med kvalitet så slipper du bli besviken.

Show 1 to 23