2016-12-05 Varför älgkalvs jakt och ingen varg jakt?

Älgkalvar är morgondagens vuxna älgar och i en miljö med en svikande älgstam borde man inte skjuta älgkalvar.
I miljöer som hyser varg har detta blivit ett problem, då vi jagar samma byte, ÄLG!

Inte för att gynna vargen med älgkalvskött och lätta bytesdjur utan för att ge älgkon en större chans till överlevnad.
Älgkor med kalv, oavsett om hon har en eller flera så bör de sparas.
På det viset är risken att det blir fel under jakten, i det närmaste eliminerad.

De älgar som kommer att kunna fällas under jakten kommer att vara ensamma älgkor/kviga och älgtjurar.
Samt de områdena som har endast fri kalv under tre dagar, får istället endast skjuta en av två kalvar per tillfälle, fast under en veckas tid istället.

Det är högtid att göra något nu om vi inte ska komma att bli utan älg i Sveriges framtid.
Det gäller oss alla och speciellt de som har varg på sina marker.

Vargen ska inte utrotas men det gäller att finna balansen så det passar oss alla.
Vargjakten kan komma att bli en tillgång, så som björn och lo jakt blivit.
Dock måste det bli legalt att skjuta varg annars finns snart ingen väg att gå, vi kan inte komma någon vart med bara §28.

Vi jägare är som folk är mest men vi äter helst kött som kommer ifrån naturen.
En dag kommer älgarna att vara ett minne men vargarna kommer att vara lika hungriga och vad kommer då att bli deras bytesdjur?
Fast då om inte förr, blir det kanske vargjakt?

Vänligen Björn Sundén

2016-12-05

Tjena Björn,

Jag är också älgjägare, fast i marker utan varg. Men håller med till fullo om att vi älgjägare borde organisera oss för att trygga/öka älgstammen.

Dock kan vi ju inte kontrollera varg- björn- lo- och järvstammarna som vi vill tyvärr, och skogsnäringen vill alltid sänka betesskadorna. Skogsnäringen är betydande för Sveriges BNP. Hur påverkar det statens rovdjurspolitik? Är det rovdjuren som ska hålla nere betesskadorna om inte jägare gör det?

Hälsningar
Ante G, älgjägare

2016-12-31

De som har vikande älgstam ska väl hålla igen på vuxna älgar, kor såvälsom tjurar!
Det är inget som säger att en ensam ko inte har kalv nästa år, kanske två.
Att då spara kalv och skjuta ensamma kon är i mina ögon att flytta fram reproduktionen ytterligare fram i tiden.

Skjut bara kalv och spara alla vuxna, kanske avstå helt att jaga älg om det är riktigt illa.

Detta är min syn på saken, jag är övertygad att vi har samma mål, men lite olika väg dit.

Kalle H

Show 1 to 3