2017-01-05 Vi funderar på att LÄGGA NED FORUMEN. Era åsikter? Läs motiveringen först tack.

1. DETTA FORUM

  • Kan ersättas av GRUPPEN “Easyhunt WEB / APP” på Min Sida.

2. INTERNT FORUM – DISKUSSION

  • Kan ersättas av att man skriver en post på Min Sida och väljer att jaktlaget får se posten.

Fördelar med att göra som ovan (1 och 2) och använda Min Sida:

+ Man kan lägga upp en BILD

+ Man kan använda APPEN

+ Alla i jaktlaget ser posten i sitt flöde på Min Sida. Inget göms i olika flikar.

+ Allt sorteras efter senaste kommentaren, dvs det intressantaste högst upp.

+ Man kan “gilla”. (För den nyttoinriktade skulle vi kunna lägga till ett alternativ till gilla som är “OK”. Då ser man när alla har läst. Sam en sur gubbe “ogilla”. Då kan man använda en post som en omröstning. Typ: “Ska vi bygga ett torn här?”, en bild på tornet. Om man får 7 “ogilla” och 4 “gilla” så bygger man inget torn.)

En fördel med forumet som jag ser det är att man kan bifoga filer, men det kan vi enkelt fixa på Min Sida.

En annan fördel med forumet kan vara att man vill ha alla jaktlagets diskussioner samlade på ett ställe. Men detta skulle vi också kunna lösa enkelt genom att man kan klicka på en knapp och få alla jaktlagets poster i flödet. Ett jaktlag blir då som en grupp. Om man klickar på en grupp så visas bara gruppens poster.

Vi vill inte utveckla samma funktioner på två ställen. Vi håller på att bygga om designen på hela webben till en mycket enklare och renare lösning, så det blir onödigt jobb att få med forumet i detta jobb.

3. INTERNT FORUM – MAIL

  • Kan ersättas av EasyTalk. Vi behöver bara lägga till möjligheten att bifoga filer.

Fördelar:
+ Det går att svara på EasyTalk vilket inte går med mailutskicken.

+ Easytalk kommer även att bli inbyggd i appen framöver.

Om vi gör dessa ändringar så kommer vi lägga upp en pedagogisk hjälpsida som visar hur man kan göra samma sak som förut på Min Sida.

MIN FRÅGA TILL ER: Jag förstår att man helst inte vill ändra på något som är invant, men finns det några hårda argument för att inte göra på detta vis? Alltså, finns det situationer där Min Sida och EasyTalk inte skulle duga som ersättning med de ändringar jag skrivit ovan? Jag kan inte se det men ni kanske kan..?

Edited 2017-01-05
2017-01-09

Johan
Bra förslag. Med en enklare hantering så kanske alla i vårat jaktlag kan använda hemsidan.
/Mia/

2017-01-12

Vi har en 300 trådar och säkerligen uppemot närmare 3000 svar i dessa.

Dialoger om det mesta som rör vår verksamhet och en fantastisk historik som nya nya medlemmar kan ta del av för att direkt få en förståelse och djupare kunskap om allt som händer, och har hänt på jaktmarken genom åren.
(Även inlägg av tidigare medlemmar)

Det vore otroligt tråkigt om detta försvann, Vi har däremot länge hoppats på en uppdatering av det interna forumets funktionaliteter såsom sökfunktionalitet och användarvänlighet.

Förändringen som du beskriver känns lite som en sluten facebookgrupps lösning, vilket kanske är lite tveksamt kul, eftersom det bara pushar ut det senaste oavsett om det är viktigt eller inte.

Men jag är inte mot förändringar men hur skall ni lyckas få med dagens foruminnehåll till den nya lösningen, är väl egentligen den primära frågan?

2017-01-13

Hej Tommy

Vi kommer inte att ta bort någon information utan alla trådar kommer med till det nya formatet.

Vi har medvetet valt att inte lägga krut på forumet. Vår tanke är att man ska kunna bli uppdaterad på allt intressant på Min Sida, även då information från jaktlagen. Det sker ju redan idag eftersom bilder och jaktrapporter från ens olika jaktlag visas på Min Sida.

Man kommer kunna klicka på en ny underrubrik under jaktlaget som heter “Poster” eller något sådant. Där visas alla poster som lagts upp.

  • En post (text och bild) motsvaras av en tråd i forumet.
  • En kommentar motsvaras av en kommentar. Det blir ingen större skillnad rent funktionellt.

Den post som lagts upp eller kommenterats senast läggs överst. Det är svårt att säga vad som är viktigt eller inte, men det blir i alla fall de poster/diskussioner som folk har varit aktiva i som visas överst.

Eftersom vi, till skillnad mot forumet, satsar på Min Sida så kommer självklart sökfunktioner och annat som efterfrågas att läggas till här. Vi kan också tänka oss låsta poster som Admin bestämmer ska ligga överst. En post kan ju vara en omröstning och den vill man ju inte ska försvinna nedåt innan den är klar.

2017-01-14

Hej
För vår del använder vi inte forumet idag. så kör på.
Jag efterfrågar en funktion i så fall i appen.
En indikation/symbol direkt i appen när en ny post har gjorts utan att man har loggat in. Så man ser det direkt i telefon.
(Detta skall givetvis kunna ändras i appens inställningar)
Sedan måste man logga in för att läsa posten osv.
//Göran

2017-01-17

Hej Göran,

Vi har ganska långt gångna planer för hur vi ska kunna aktivera notiser i telefonen. Vi ser också det som en viktigt del att kunna notifiera att något nytt finns för den enskilde jägaren. Tanken är då att telefonens app kan notifiera om delar som finns implementerade i telefonen, men även de delar som vi har på web. Kan dock inte säga exakt när detta kommer, men ligger ganska högt upp på listan.

//Emil

2017-02-06

Vi tycker att forum fungerar bra för vår del! Under 2016 hade vi ca 25 diskussioner med ca 50 svar!
Vi är inte mot förändringar till det bättre, bara det inte blir “krångligt” för våra medlemmar, en del har ju inte så stor datorvana!

2017-02-18

Vi i vårat jakt lag använder den väldigt mycket och vill inte att den tas bort.
där finns all vår historik och där diskutera vi det mesta. har säkert flera tusen diskussioner och trådar.
vore en katastrof att lägga ut det på min sida....
blir väldigt kludigt där ute när du är med i många jaktlag ..
Låt det vara som det är och vill ni lägga ut mer på min sida gör det men låt saker som funka vara.

// Göran

2017-02-19

Hej Göran
Vi kommer inte att ta bort något, men vi har tänkt att flytta informationen till ett nytt format. Vi tar inte bort något som funkar innan det nya funkar bra. Återkommer här när vi har tänkt lite mer på hur detta kan göras. Forumet är inget vidare idag. Inga sökfunktioner och inte bra i mobilen. Vi behöver tänka till för att kommunikationen ska bli enkel i en kanal istället för på många olika ställen.

2017-02-20

Hej!

Punkt 1: Jag tycker att detta form kan ersättas med grupper så som “Easyhunt WEB / APP”. Liksom diskussionerna ovan så behöver vi nog komma åt historiken ett tag framåt 1-2 år sedan tror att utveckling diskussionerna har gått ur tiden.

Punkt 2-3: Inom vårt jaktlag har vi inte riktigt fått igång diskussioner på forumet, misstänker att detta beror på att många vill sköta det mesta via telefonen vilket blir lite bökigt när hemsidan inte är webbanpassad.
Därför skulle jag välkomna att EasyTalk blev en del av APPen. Om man skulle dra koppling till Facebook så skulle “min sida” kunna bli själva Facebook och EasyTalk bli messenger med mera styrd kommunikation.
Det jag i den här upplägget spontan saknar är möjligheten att bygga egna grupper, så jag i appen kan gå i “Mina grupper” skulle kunna och välja den en egen komponerad gruppen (nya önskemål hoppas ni kan leva med det :=) ).

Show 1 to 10