2012-07-19 Nytt namn och nya funktioner

De kommande dagarna släpper vi en stor uppdatering av sidan. Under tiden kan det bli en del driftstörningar. Men vi ska göra vad vi kan för att övergången ska bli så smidig som möjligt. Hör gärna av er om ni upptäcker några konstigheter så ska vi försöka fixa till dem så snart vi kan.

De nya funktionerna är:

  • Ny jaktrapport med enklare rapportering och statistik med export till Excel och PDF.
  • Nyhetsflöde på startsidan så att den som loggar in snabbt kan se vad som är nytt.
  • Skicka mail och SMS från forumet.

En helt ny Plustjänst med en väldigt smidig jaktkarta:

  • Rita upp din jaktmark med gränser, pass, tel, saltstenar och mycket mer.
  • Lägg upp ditt eget kartmaterial som bakgrund.
  • Visa skjutna/observerade djur från jakrapporten. Ladda upp dina hundspår från din Garmin Astro.
  • Visa samma karta i mobilen där du också ser jaktkamrater och hunden. Nu på Android, iPhone version kommer i september.
  • Kommer snart: Beställ jaktkartan i Tyvek – världens bästa kartmaterial!

Ytterligare funktioner är:

  • Stöd för att skicka MMS bilder från åtelkameran direkt till sidan.
  • Lägg upp större filer på upp till 100 MB och spara upp till 5 GB.
  • Bjud in nya medlemmar till sidan för att få rabatter.
2012-07-19

Hej,

Hela sidan ser ut att fungera perfekt i firefox. Dock så är upplevelsen inte samma i ie9. Där finns inga rullgardiner i menyerna. Klickar du på t ex jaktlaget så kommer inte undermenyn under huvudmenyraden utan överlagras helt över översta menyraden (se bildfil), inte heller har vi de fina rundade hörnen på t ex ramen runt varje huvudtextområde utan raka hörn (se bildfilen).

Det känns som man glömt verifiera siten under ie9, då detta som sagt fungerar perfekt i t ex firefox.

System:

windows 7, ie9 version 9.0.8112.16421

mvh,

// Paul

2012-07-19

Hej,

Såg precis en annan konstig sak, från ie9 igen. Denna ruta där jag skriver kommentaren är helt ocentrerad. Bifogar bild igen...

2012-07-19

...så var jag snabb i fingrarna...

den lilla kundvagnsiconen framför webshop saknas i ie9.

2012-07-19

Tack Paul!

Vi fixar till det här så snart som möjligt!

Vänliga hälsningar
/Marcus

2012-07-19

Hejsan.........jag sitter och lägger in aktiviteter i kalendern och det funkar oki MEN texten som jag skriver under själva “Huvudrubriken” i kalendern syns inte sedan när man trycker på den.

2012-07-19

Ok, det är noterat Smålänningen.

Vi lyckas inte återskapa IE9 buggarna, har du tömt chchen Paul?

Vänliga hälsningar
/Marcus

2012-07-19

Smålänningen, vilken webläsare och vilket operativsystem har du?

2012-07-19

Hallå Marcus!

Jag har samma problem som smålänningen, där informationen om aktiviteterna har försvunnit!
Kommer dessa att komma tillbaka bef. aktiviteter?

Jag har Windows 7

Mvh
Danne

2012-07-20

Hej,

Ja, jag gjorde det samt startade om ie9 då var felen kvar men idag när jag startade om datorn helt så är allt ok. Måste vara något krångel med ie9.

Tack för fin sida.

// Paul

2012-07-20

Jag har windows 7 med ie9

2012-07-20

Ni dom har det här problemet. Pröva först att tömma cachen på webläsaren. Om problemet kvarstår efter det så får ni gärna höra av er.

Vänliga hälsningar
/Marcus

2012-07-20

Nu vet jag inte riktigt vad du menar med cachen men om du menar internetfiler , coockies m.m. så har jag provat det också och det hjälper inte.
Jag provade också att installera Firefox för att se om det skulle hjälpa men problemet är fortfarande samma.

Edited 2012-07-22
2012-07-21

Hej Marcus, jag har nyss lagt upp sidan för vårt Harnäs Älgskötselområde. När jag klistrar in Wordfiler med numrerade stycken så försvinner numreringen. Det skulle vara praktiskt om detta fungerar eftersom man har många dokument som ska in och som kan vara numrerade. Är det möjligt att få till detta?? I övrigt verkar upplägget bra och lättanvänt.
Mvh
Kjell i Signebyn

2012-07-22

När jag ska klicka på aktiviteten rävpremiär i kalendern får jag svaret:

Det kan till exempel bero på att du besöker en sida som inte finns.

Om du behöver hjälp går det bra att skicka ett e-post till [email protected]. Beskriv gärna hur felet uppkom och ange användarnamn och jaktlagets namn.

2012-07-22

Hej!

Har precis blivit ny medlem på denna sida. Det jag upptäckte var oxå att den bröd text som jag skulle lägga in på kalendern inte kom med, bara rubriken

2012-07-25

Hej

Vi jobbar med att lösa problemen med kalendern. Det är prio 1 just nu.

Vänliga hälsningar
/Marcus

2012-07-31

Har ni kommit något närmare en lösning gällande kalendern?? Det börjar bli jobbigt att man måste ringa alla i laget istället för att lägga in det och skicka ut till alla.

2012-08-01

Ja, nu går det att lägga in aktiviteter igen. Vi undersöker möjligheten att få tillbaka förlorad information.

Vänliga hälsningar
/Marcus

2012-08-01

Hej,
jag har beställt fastighetskartan där ni tipsade om. Men jag får inte in den på kartan på sidan.
Vad ska jag göra för att det ska fungera?

MVH/ Linus

2012-08-01

Om dy trycker Karta > Redigera > Verktyg > Placera karta > Knapp JPG/JGW så ska du där ladda upp jpg- och jgw-filerna som du fick från Metria samtidigt. Uppladdningen tar tid. Hör av dig om du kör fast.

Johan, Krut

2012-08-01

Finns det ngn funktion för att “rotera” egen bild uppladdad på kartan? Hittar bara skaländring samt flytta hela bilden. Skulle behöva rotera in så att bilden hamnar där den ska...

2012-08-02

Nej, det har vi har ingen möjlighet att rotera bilder i dagsläget men vi undersöker möjligheten att lägga till det. Jag ber att få återkomma i frågan.

Edited 2012-08-02
2012-08-07

Hej Johan

jag får inte till det med att köpa krutfuktionerna fullt ut det står att man ska kunna göra detta i Aug men det fungerar inte. sen har jag för sökt att ladda upp en JPG för att lägga på/under men den vill inte laddas upp och ger svaret att redigering inte tillåts innan jag köpt krut. vad gör vi för fel???

2012-08-09

Hej!

Vi har fastighetskartan i tiff-format, jag har försökt att konvertera kartan till
jpg-format i lämplig storlek och gjort en jwg-fil enligt Metrias anvisningar utifrån medföljande tfw-
fil detta i Notepad. Uppladdningen misslyckades p.g.a. fel filformat. Borde detta inte fungera eller har ni någon annan lösning?

Jag laddade upp filen som bild, men det var ett detektivjobb att hitta den lilla bilden i centrum av Finland, efter att ha vridit på bilden 1,7 grader medurs, meckat lite i ett bildbehandlingsprogram och gjort om uppladdningsproceduren lyckades jag riktigt bra. Borde inte Metrias fastighetskarta ha samma orientering som googlekartan eller vad beror detta på?

När jag kör appen i Androidtelefonen (version 2.2.2) sammanfaller de utplacerade tornen med tillhörande text och när man väljer satellitbilden blir texten oläslig, har provat med gul text vilket fungerar men då blir texten på webkartan oläslig. Har ni någon lösning på detta?

Mvh/Melker

2012-08-25

Ursäkta väldigt sent svar.
Du laddar upp jgw-filen och jpg-filen samtidigt på karta > redigera > verktyg > placera karta > jpg/jgw.

2012-08-28

Ursäkta sent svar, men jag hoppas att du fått svar tidigare via supportmailen. Du går till

Karta > Redigera > Verktyg > Placera Karta > jpg/jgw och laddar där upp jpg- och jgw-filen samtidigt.

Johan
Krut

2012-10-11

Hej!
Har testabonemang på Krut Plus och har haft mycket jobb med att få in egna kartor. Nu är de områden jag satt in försvunnit! Hur kommer det sig?

Show 1 to 28