2012-07-28 Funkar buttola på bockjakten?

Jag brukar pürscha råbock i Enköpingstrakten mellan 16-20 augusti. Jag brukar ha med en buttola och jag piper med den exakt enligt instruktionerna. Jag kan inte vara helt kass på det eftersom min jaktkompis som jagat rådjur i 25 år trodde att det var rådjur som han hörde när det var min buttola.

Problemet är bara att inget rådjur av de cirka 30 jag försökt locka på, varav hälften bockar, någonsin har brytt sig ett dugg om pipandet. Är det så att brunsten är över den 16e eller gör jag något annat fel? / Johan

2012-07-29

Har lockat fram ett flertal bockar i olika storleksklasser så visst funkar butollopipan :)

2012-08-05

brunsten är väl till största del över då då bockjakten kommer igång, Men en å annan bock kan komma på pipan ändå. Själv kör jag med critter call å kör kidångestlätet, får in mer bockar än räv som är min meningen att locka :)

2012-08-06

Har lyckats att locka fram några bockar med buttolan, bla en som blev fullständigt vansinnig över att ha konkurens i sitt revir.
Men som flera säger många har redan brunstat över den 16.

2012-08-07

Hallå !
Har även jag testat en hel del med buttalo. Ibland är det trögt men har även lyckats
på nästan hälften av mina skjutna bockar. Ibland är det nästan ruskigt vad dom
kan lokalisera ljudet bra. En av bockarna kom ut bakom mig och gick precis under
tornet för att stanna 20m framför mig och undra var ljudet kom från, en annan
kom som på ett snöre säkert 300m bort och vek av precis mot mig. Då är det
spännande. Båda mina bronsbockar har kommit ganska snabbt på hetslätet och den
ena av dom fungerade det faktiskt med lock på ända fram 4:e september.
Varje gång jag ska locka brukar jag sitta tyst ungefär en
halvtimme, sedan kör jag kontaktlätet eftersom det kan locka alla bockar. Hetslätet
använder jag endast mot slutet om det inte kommit fram någon bock för det funkar på
stora och äldre bockar men kan skrämma bort mindre.
Det är de erfarenheter jag gjort.
Så ge inte upp det fungerar, om det finns bockar. / Björn

Show 1 to 5