2012-07-29 Karta från Metria

Jag går in via verktyg/redigera trycker på rutan JPG/JWG på hämtar filerna från dator ochlägger in dom på angiven plats och sedan trycker på ladda. Fungerar ej. Kör nu via ett 4 g modul

Edited 2012-07-29
2012-07-30

Ja, då gör du ju rätt. Vi ska kolla på detta. Vi återkommer.

Johan, Krut.

2012-08-01

Hej

Vi har upptäkt att vi har haft en begränsning på uppladdade kartor på 15Mb utan att veta om det. Nu har vi ökat detta till 120 Mb. Försök gärna igen och se om det fungerar nu.

Vänliga hälsningar
/Marcus

2012-08-01

Ja jag har nu fått in kartan, men behöver någon form av manual för att hantera den. Utskrifter m.m

2012-08-01

Hej. Bra att du fick upp kartan. När man trycker på “karta” har man olika inställningar för att visa det man vill på kartan. När man bygger upp kartan eller vill göra ändringar trycker man på redigera och har då fem knappar för att sätta ut pass, symboler och annat. Vi har ingen manual utan bara hjälptext till själva uppladdningen av kartan. Vi jobbar på en utskriftsfunktion som kommer att vara klar om några veckor.

Vi har ingen manual utan bara hjälptexter i de fall det inte är självklart hur man ska göra. Vi kan förbättra detta med hjälptexter så säg gärna till var det behövs förklaras tydligare hur man ska göra. vi är lite hemmablinda eftersom vi byggt systemet.

MVH
Johan, Krut

2012-08-02

Hur lång tid tar uppladdningen av en terrängkarta 6x6km?
Min dator har laddat upp i sex timmar och fortfarande inte klar!
Känns ofärdigt och mycket irriterande.

Med vänlig hälsning,
Larssons

2012-08-02

Hur stor är filen? Jag laddade upp en 20Mb fil igår över ett 3G modem och det tog ungefär 7 minuter totalt.

Mvh!
/Marcus

2012-08-02

Försöker ladda upp en kartfil på 15Mb med tillhörande jgw. Och efter en stund kommer det fram i uppladdningsrutan “ Not enough free Space”. Vad beror detta på ?

Mvh
dennis

2012-08-03

Hej!
Hur raderar man ett utsatt torn, pass eller dylikt?

2012-08-03

Undrar ytterligare en sak, jag får upp två ex av min karta. En i naturlig storlek, men i sämre kvalitet. Samt en i större storlek, men för smal och för hög. Alltså ganska missvisande. Men denna är i naturlig, dvs bra kvalitet. Hur kommer detta sig och hur rättar jag till det?

Mvh/ Linus

2012-08-03

Hej!
Våran karta har ingen JGW fil hur gör man då? (bara JPG)
Har prövat att ladda upp den som “bild” men det händer ingenting.
kartan är ca 20Mb
hvh
Ronny Mojaktlag

2012-08-03

Hej!
Har också köpt en karta från lantmäteriet. Den är på ca.5 MB och jag får in den. Men hur placerar jag den korrekt? Det går inte att zooma in tillräckligt för att det ska bli samma skala på bakgrunden som på min kartbild och då är det ju svårt att placera den. Har ingen JGW-fil. Skulle även vara bra om man kunde göra det mer genomskinligt än bara 60%, men det största problemet är alltså skalan.

Edit: Zomar man in till en viss gräns så försvinner den inlagda kartan...

Hur göra? Kan man få hjälp att placera in kartan???

Edited 2012-08-03
2012-08-03

Hej igen,
Kartan är på 1,6MB.
Lägger in både den och JGW filen men inget händer,
antingen står det att den lägger in filerna eller så avslutar den snabbt med
ett “Felaktigt filformat”. Kör med köpt karta från Metria i JPG med JGW-fil.
Kan det vara att ert program inte stöder Mac och Safari?
Mvh
Larssons

2012-08-03

@ Dennis, har du aktiverat ditt plus abonnemang? Det har gått att ladda upp en karta utan att vara plus men då har ni kanske inte nog med plats för den.

@ Mrfashion, du markerar dem och klickar på krysset högst upp till höger. Angående att en karta är i naturlig storlek och en inte. Ser det ut så efter uppladdining? Har du både en JPG och en JGW fil?

@ Ronny Om den är 20 MB så kan det ta ett tag. Jag föreslår att du sparar ner den i ett mindre format. Att hålla på och jobba med bilder som är så stora kommer kräva mycket av din internet uppkoppling. Om du använder ett bildprogram så kan du garanterat minska bilden till 5 Mb utan att du kommer att se någon skillnad.

@Oek68 Det finns en del knep. Ett kan vara att du lägger in en bild från en annan kata först som en bakgrund. Sen kan du lägga in din bild över det. Vi håller på att undersöka möjlighete att tilta bilder. Så att det ska bil lättare för er som inte har en JGW fil.

@ Larsson Det var konstigt. Skicka ett mail på [email protected] så ska jag titta på det.

2012-08-03

Hej!
Jo prova på Plus är aktiverat

Mvh
dennis

2012-08-03

Hej igen,
ja jag har både en jpg och en jgw fil. Provade att köra dem separat. Men då fick jag inte in något. Fungerade endast när jag laddade upp båda samtidigt. tror att det är jpg som är stor men i bra bild-kvalitet. Jgw hamnar rätt men är i ganska risig kvalitet.

2012-08-25

Man ska trycka på knappen jpg/jgw och ladda upp båda samtidigt. jpg är bildfilen och jgw är GPS-koordinatfilen som ser till att bilden hamnar på rätt plats.

Johan
Krut

Show 1 to 17