2010-10-08 Länka till filer på sidan

Hej

Här följer en liten manual till hur man skapar lite mer ordning på filerna på sidan. En del har redan sett denna på bloggen men det har kommit en del frågor så jag lägger in den här så har ni möjlighet att kommentera.

Målet är att ni ska kunna lägga in länkar till filer på startsidan så slipper användarna gå till Jaktlaget -> Dokument & filer

Börja med att lägga upp en fil under Jaktlaget -> Dokument & filer -> Ladda upp fil

Högerklicka på filen och välj Kopiera genväg

Gå till Start -> Redigera

Skriv in en beskrivning på filen t.ex. Protokoll från senaste mötet, markera texten (håll ner vänster musknapp och dra över texten) och tryck på jordgloben med en kedja under.

I rutan för URL högerklicka och välj klistra in.

Tryck OK och Spara

2010-10-08

Några tillägg, det går naturligtvis bra att bara klistra in länken direkt men det blir inte lika snyggt.

Detta fungerar i alla webläsare.

2010-10-08

Lägger över föjande kommentarer som kom in via mail och bloggen:

Hej Marcus
Jag har lyckats lägga upp “Väder” men det här lyckas jag fortfarande inte med. Jag använder Firefox och har Windows 7, 64 bitars. Om jag följer anvisningen ovan så kan jag inte skapa Genväg men kopierar Länkadressen i stället från Filhämtaren, det borde väl vara samma sak eller hur?"

-

Jag använde jordgloben och har nu testat återigen att använda de två metoder som är beskrivna i förra meddelandet och bägge fungerar.
Det enda som jag vet om som är ändrat är att tidigare så stod det “Väder Gnesta” på startsidan och “Klart.se” på redigeringssidan där det nu står “Väder Gnesta”.
Det var så att jag tog bort väderlänken av misstag och lade in den igen och nu står det “Väder Gnesta” på både startsidan och på redigeringssidan. Nu fungerar det.

Edited 2010-10-08

Show 1 to 3