2017-03-17 Anpassning för älgskötselområden och styrelser

Hej
Hur går det med anpassningen?

Jag nyttjar easyhunt för att som styrelsemedlem få igång ett bra styrelsearbete i älgskötselområde men saknar vissa saker.
Då det finns många älgskötselområden i landet så tror jag att easyhunt kan ha stora fördelar i arbetet men det saknas vissa saker.
1. Vi har 37 lag anslutna till ÄSO och dom kan jag givetvis bjuda in men då önskar jag få till dokument hantering som gör att lagen kan läsa men ej skriva i vissa mappar och andra mappar ska lagen inte kunna se. Styrelsemedlemmar skall kunna lagra dokument som bara styrelsen kan se. Skulle önska att man kan ställa rättigheter på mappar samt fler nivåer på läs/skriva rättigheter.
Vissa flikar är inte användbara för ÄSO kan man ta bort/lägga till flik?

2.Spillningsinventering görs i stora delar av landet, jag lägger upp allt underlag till jaktlagen på easyhunt men löser det med ett konto “vanlig användare”, så lagen kan hämta kartor ovh protokoll, men även här skulle rättigheter lösas enkelt om gäst bara kom åt t. ex. spillnings mappen. En annan fråga på spillningsinventering är varför ni inte använder kordinatsystemet SWEREF 99TM då det används i spillningsinventering och då slipper lagen byta kordinatsystemet i gps:erna.

Fick av en kollega idag följande frågor:

• Vilka behörigheter skall kunna lägga in/ta bort/ ändra dokument?
• Vilka behörigheter skall kunna lägga upp en aktivitet i kalendern?

Tacksam om andra kan hjälpa till med förslag för att underlätta arbetet för styrelser

Lycka till
Lars-Göran Ragnarsson
Granviks äso

2017-03-17

Hej

Vi kommer anpassa mer och mer för ÄSOn men jag vet inte riktigt när och med vilka funktioner. Men till dina punkter:

a) "lagen kan läsa men ej skriva i vissa mappar "
Det funkar redan idag om du bjuder in alla som vanliga medlemmar. Det är bara Administratörer och Redaktörer som kan lägga upp dokument. Vanliga användare kan bara läsa dessa.

b) "andra mappar ska lagen inte kunna se"
Jag kan inte lova om eller när vi kan göra det. Jag föreslår istället att du skapar ytterligare ett “jaktlag” som heter tex “Granvik ÄSO Styrelse”. Det är då enkelt att växla mellan detta och “Granvik ÄSO” där alla medlemmar finns.

c) Spillningsinfo. Om du bjuder in alla medlemmar till ÄSOt till “Granvik ÄSO” där inga styrelsedokument ligger så kan du väl ha denna info där. Om de blir vanliga medlemmar så kan de heller inte ändra bland dokumenten. Eller?.

d) SWEREF 99TM. Det ligger på vår lista. Jag prioriterar upp det nu. Hur är det med RT90. Är det vanligt? Vill användara ha även RT90?

e)
“Vilka behörigheter skall kunna lägga in/ta bort/ ändra dokument?” >> Admin och Redaktör

“Vilka behörigheter skall kunna lägga upp en aktivitet i kalendern?” >> Admin, Redaktör och Vanliga användare. En aktivitet kan ju vara att två vanliga medlemmar bokar in en småviltsjakt på två pers eller att en ensam jägare skriver in att man bokar en grisåtel. Därför vill vi ga alla medlemmar möjlighet att skriva i kalendern. Dock ej gäster.

Show 1 to 2