2012-08-23 GPS-koordinater?

Hallå !
Jag skulle prova att lägga in GPS-koordinaterna från en Garmin Astro på redigera-sidan
och på detta vis få in passen på kartan. Dom hamnade helt fel.

Jag har även Google Earth installerat på datan och från Garmin Base Camp som jag har ihop
med min Garmin Astro så jag gjorde en överflytt av passen och visade det i Google Earth istället,
där tog jag GPS-koordinaterna istället, kopierade dom klistrade in dom N-punkten för sig
och E-punkten i respektive ruta där det ska vara och passet hamnar perfekt på rätt ställe, och kollar man
så skiljer siffrorna mellan min Astro och Google Earth positionerna.

Kan någon förklara varför det är på detta vis och det är ju en aning omständigt?

Mvh BsK

2012-08-24

Har själv haft liknande problem. Det framgår inte i vilket format man ska mata in koordinaterna. Men efter att ha provat lite, har jag kommit fram till att WGS 84 i grader är det som blir rätt. Sen verkar de visas i Grader/min
Om du i din Astro ställer in
Position format: dhhhh.mmmm
Map datum: WGS 84
Kommer du att få samma koordinater som visas på kartan.

Jag hittade en trevlig websida som kan räkna om koord. om man skulle behöva det http://latlong.mellifica.se/

2012-08-25

Ja, vi kör WGS 84. Det borde självklart stå vid fälten. Vi har på listan att lägga in en formatkonverterare, men vi kan inte prioritera det just nu. Det är mycket annat som ska göras nu. Dock bör vi skriva vilket format det ska vara, dvs WGS84.

Johan
Krut

Show 1 to 3