2010-10-14 När vakjaga dov i skogen?

Vi jagar dov på en skogsmark utan öppna ytor. Grannmarkerna har åkrar och ängar. Om man ska vakjaga på dov mitt i skogen, ska man då sitta i gryning och skymning? Fördelen med gryning och skymning är kanske att det är mer rörelse på viltet då, men nackdelen är kanske att dom helt enkelt är ute på fälten då. Någon som vet?

Edited 2010-10-14
2010-11-18

Jag har väldigt lite erfarenhet av dovhjort, men vi har en del dovhjort som som rör sig på marken. Jag har noterat att de gillar att gå ut på öppen mark på morgonen och sola sig. En annan sak som kan vara bra att veta att de sällan står stilla. De går sakta hela tiden samtidigt som de betar. Jag tror därför att det blir väldigt svårt att vakjaga dovhjort i skogen. Jag tror nog att jag skulle kolla på grannmarkens åkrar och ängar för att se om det är dovhjortar ute och betar. Om de är där skulle jag försöka se om de drar sig mot min mark och posta ett pass där de brukar passera i närheten av min uppskattade riktning där de går just då på åkern. Annars får du vänta många timmar för att få se hjorten i skogen. Varför inte prova lite tryckjakt med ett par kompisar. Det ger nog resultat snabbare.

Show 1 to 2