NN
|
Jag jagar rådjur med drivande hund i ett brutet landskap. Jag är passkytt och ganska ny jägare. Skall jag ha hagelbössa, studsare eller drilling? Eller ska man ta med både studsare och hagelbössa? Vi har ungefär lika många studsarpass som hagelpass och jag vet aldrig vilken bössa jag ska ta med.
Jag jagar rådjur med drivande hund i ett brutet landskap. Jag är passkytt och ganska ny jägare. Skall jag ha hagelbössa, studsare eller drilling? Eller ska man ta med både studsare och hagelbössa? Vi har ungefär lika många studsarpass som hagelpass och jag vet aldrig vilken bössa jag ska ta med.
|
|
Edited
2010-10-11
|
NN
|
Om du har gris eller hjort på marken så lämna hagelbössan hemma.
Om du har gris eller hjort på marken så lämna hagelbössan hemma.
|
|
|
NN
|
Vi jagar bara rådjur...
Vi jagar bara rådjur...
|
|
|
NN
|
Det är klurigt det där. Att ha två bössor är krångligt. En väg är att bestämma innan vilka som tar hagelpass och vilka som tar studsarpass. Drillingen har ju bara en kula. Någon passkytt som har erfarenhet av drilling?
Det är klurigt det där. Att ha två bössor är krångligt. En väg är att bestämma innan vilka som tar hagelpass och vilka som tar studsarpass. Drillingen har ju bara en kula. Någon passkytt som har erfarenhet av drilling?
|
|
|
Nicklas Reinholdsson
|
Med en drilling är du alltid “klädd” vad som än dyker upp på passet! Se bara till så att du övningskjuter även med din drilling så blir du säkert nöjd med valet av vapen.
Med en drilling är du alltid "klädd" vad som än dyker upp på passet!
Se bara till så att du övningskjuter även med din drilling så blir du säkert
nöjd med valet av vapen.
|
|
|
NN
|
Jo, drilling är väl kanske det bästa valet, men så är det ju det där med att man bara har en kula. Ofta hamnar man på öppna pass där det är ganska långt avstånd till djuren och där man faktiskt har möjlighet till ett andra skott. Då känns det inte bra att bara ha ett skott. Med en dubbelstudsardrilling blir ju problemet tvärtom med bara ett hagelskott.
Varför har ingen utvecklat en drilling med magasin för kulskotten? Eller det kanske finns?
Jo, drilling är väl kanske det bästa valet, men så är det ju det där med att man bara har en kula. Ofta hamnar man på öppna pass där det är ganska långt avstånd till djuren och där man faktiskt har möjlighet till ett andra skott. Då känns det inte bra att bara ha ett skott. Med en dubbelstudsardrilling blir ju problemet tvärtom med bara ett hagelskott.
Varför har ingen utvecklat en drilling med magasin för kulskotten? Eller det kanske finns?
|
|
|
glenn pettersson
|
Hagelbössan är alltid bäst till rådjursjakt med drivande hund.
Hagelbössan är alltid bäst till rådjursjakt med drivande hund.
|
|
|
användare utanepost
|
Min erfarenhet är studsaren är överlägsen. Går det för fort är det bara att låta bli. Förr eller senare lyckas det iaf. Skulle man mot förmodan skadeskjuta är det ett klart plus att det blir skotthål så det blöder. En god jägare sa en gång till mig -På ett ensamt stillastående djur behöver du bara en glugg på 5cm för att träffa. Tro mig, det funkar, jag har provat. Men som med allt annat, MYCKET övning och individuella förutsättningar är nyckeln till lyckad jakt. MVH Magnus
Min erfarenhet är studsaren är överlägsen. Går det för fort är det bara att låta bli. Förr eller senare lyckas det iaf. Skulle man mot förmodan skadeskjuta är det ett klart plus att det blir skotthål så det blöder. En god jägare sa en gång till mig
-På ett ensamt stillastående djur behöver du bara en glugg på 5cm för att träffa.
Tro mig, det funkar, jag har provat.
Men som med allt annat, MYCKET övning och individuella förutsättningar är nyckeln till lyckad jakt.
MVH Magnus
|
|
|
GW
|
jag måste slå ett slag för kombin!
Med en klass 1 kombi och en kikare med 1-4 ggr förstoring, har man att brett synfält på 1*förstoring och kan skjuta snabba hagelskott, och med 4*förstoring kan man ta skott på längre håll med kulan. det är ju ett känt faktum att om man har hagelbössan med sig kommer djuren och ställer upp sig på för långt håll, och tar man studsaren svichar dem förbi framför fötterna istället.. men om du bara jagar rådjur kan du ju ha en klass 2 kombi istället, de är ofta mycket billigare också.
jag måste slå ett slag för kombin!
Med en klass 1 kombi och en kikare med 1-4 ggr förstoring, har man att brett synfält på 1*förstoring och kan skjuta snabba hagelskott, och med 4*förstoring kan man ta skott på längre håll med kulan. det är ju ett känt faktum att om man har hagelbössan med sig kommer djuren och ställer upp sig på för långt håll, och tar man studsaren svichar dem förbi framför fötterna istället.. men om du bara jagar rådjur kan du ju ha en klass 2 kombi istället, de är ofta mycket billigare också.
|
|
|
Pelle Folke-Brewitz
|
Drilling alla gånger pga att du då har 2 hagel om det skulle behövas, och av den enkla anledningen att kulan använder du om du har skottchans på ett stillastående djur, sakta gående och då ska det skottet vara direkt dödande, annars har du misslyckats anser jag.
Drilling alla gånger pga att du då har 2 hagel om det skulle behövas, och av den enkla anledningen att kulan använder du om du har skottchans på ett stillastående djur, sakta gående och då ska det skottet vara direkt dödande, annars har du misslyckats anser jag.
|
|
|
AG
|
Drilling!
Drilling!
|
|
|
Max Appelgren
|
kombi med klass 2 är en väldigt bekväm bössa för rådjur. med ett aimpoint på kan man plocka ner dom på hyfsade avstånd.
kombi med klass 2 är en väldigt bekväm bössa för rådjur. med ett aimpoint på kan man plocka ner dom på hyfsade avstånd.
|
|
|
Janne Terfelt
|
Med en Drilling så har du allt med dig. Jag rekommenderar en kl 1 Drilling så kan du jaga ALLT. Du behöver ju inte ladda med kula på hagelpass. Mvh Janne
Med en Drilling så har du allt med dig. Jag rekommenderar en kl 1 Drilling så kan du jaga ALLT. Du behöver ju inte ladda med kula på hagelpass.
Mvh Janne
|
|
|
NN
|
Tack för alla åsikter. Det blir en drilling till nästa säsong. Dom kostar ju en del dock.
En följdfråga: Ska man sätta på en Aimpoint eller kanske 1-4x sikte med rödpunkt på drillingen eller ska man köra med öppna riktmedel.
Jag lutar åt öppna riktmedel. Då blir ju hagelskyttet mer likt det man tränat på med hagelbössan. annars måste man ju även träna att skjuta hagel med rödpunkt och det känns ju lite som att börja om från början, eller?
Tack för alla åsikter. Det blir en drilling till nästa säsong. Dom kostar ju en del dock.
En följdfråga: Ska man sätta på en Aimpoint eller kanske 1-4x sikte med rödpunkt på drillingen eller ska man köra med öppna riktmedel.
Jag lutar åt öppna riktmedel. Då blir ju hagelskyttet mer likt det man tränat på med hagelbössan. annars måste man ju även träna att skjuta hagel med rödpunkt och det känns ju lite som att börja om från början, eller?
|
|
|
K
|
Personligen jagar jag inte rådjur med hagel, jag har sett så många trebenta rådjur att jag inte vill använda hagel.
/karl
Personligen jagar jag inte rådjur med hagel, jag har sett så många trebenta rådjur att jag inte vill använda hagel.
/karl
|
|
|
Jörgen piontek
|
Drilling med avtagbar kikare 1-4 × 20, belyst visst, men ej nödvändigt. Annars en kombi med mostvarande kikare..
Mvh
JP
www.gaddracer.dinstudio.se
Drilling med avtagbar kikare 1-4 x 20, belyst visst, men ej nödvändigt.
Annars en kombi med mostvarande kikare..
Mvh
JP
www.gaddracer.dinstudio.se
|
|
|
JP
|
Hej. Drilling med patronmagasin för kulpipan, en jäkligt kul tanke ! Men, varför sträva efter att göra en repeterstudsare av drillingen ? Då kan man väl lika gärna ta.... studsaren? Det går ju att skjuta med studsaren på korta håll ! Det är lite som för några år sedan när kal 20 var på “tapeten”. Man köpte en 20ga.... maxladdade 76mm hylsor..... dvs man ville att 20gan skulle bli lika skarp som 12an. Varför?? Då faller ju hela idèn med “lättare” kal. Jag anser att det en kal 20 klarar, gör en 12a ännu bättre. Men till din fråga, nån sorts kombi är ju bra vid rå-jakt, men ibland är det skönt att bara passa med “gamla Bettan” också.
// JP Blekinge.
Hej.
Drilling med patronmagasin för kulpipan, en jäkligt kul tanke !
Men, varför sträva efter att göra en repeterstudsare av drillingen ?
Då kan man väl lika gärna ta.... studsaren? Det går ju att skjuta med studsaren på korta håll !
Det är lite som för några år sedan när kal 20 var på "tapeten".
Man köpte en 20ga.... maxladdade 76mm hylsor..... dvs man ville att
20gan skulle bli lika skarp som 12an.
Varför?? Då faller ju hela idèn med "lättare" kal.
Jag anser att det en kal 20 klarar, gör en 12a ännu bättre.
Men till din fråga, nån sorts kombi är ju bra vid rå-jakt, men ibland är det skönt att bara passa med "gamla Bettan" också.
// JP
Blekinge.
|
|
Edited
2010-12-02
|
Max Appelgren
|
Hagel funkar bäst i alla lägen enligt mig, Blir det för långt håll håller man inne på skottet och kommer dom i håll brukar det bli knall fall om man skjuter under sin egna förmåga, annars blir dom trebenta..
Hagel funkar bäst i alla lägen enligt mig, Blir det för långt håll håller man inne på skottet och kommer dom i håll brukar det bli knall fall om man skjuter under sin egna förmåga, annars blir dom trebenta..
|
|
|
NN
|
Tack för alla åsikter. Det verkar vara 25% hagel, 25% kula och 50% drilling/kombi som folk föredrar.
Jag har i alla fall nu bestämt mig för att köpa en drilling att ha åtminstone för rådjursjakten. Därför kom en ny fråga upp:
>>Ska man ha kikarsikte/rödpunkt på drillingen eller köra med öppna riktmedel?
Jag är lite inne på öppna riktmedel för då blir ju hagelskyttet mer som det brukar vara. Annars får man ju träna speciellt på hagelskytte med rödpunkt. Jag tror att man skjuter bättre om bössan liknar den vanliga hagelbössan som man ju ändå tränar med.
Många drillingar har ju hakmontage, men jag tror oftast inte att man hinner sätta på ett kikarsikte om man sitter på ett hagelpass och ett rådjur dyker upp i en skjutgata 50 meter bort. Eller?
Tack för alla åsikter. Det verkar vara 25% hagel, 25% kula och 50% drilling/kombi som folk föredrar.
Jag har i alla fall nu bestämt mig för att köpa en drilling att ha åtminstone för rådjursjakten. Därför kom en ny fråga upp:
>>Ska man ha kikarsikte/rödpunkt på drillingen eller köra med öppna riktmedel?
Jag är lite inne på öppna riktmedel för då blir ju hagelskyttet mer som det brukar vara. Annars får man ju träna speciellt på hagelskytte med rödpunkt. Jag tror att man skjuter bättre om bössan liknar den vanliga hagelbössan som man ju ändå tränar med.
Många drillingar har ju hakmontage, men jag tror oftast inte att man hinner sätta på ett kikarsikte om man sitter på ett hagelpass och ett rådjur dyker upp i en skjutgata 50 meter bort. Eller?
|
|
|
Kaj Andersson
|
Jag skulle välja en kikare, med låg förstoring, och använda max 4x för längre håll. Har själv en kombi med Aimpoint rödpunkt (1x), Fungerar sådär för mej, och funderar på en liten kikare istället. Inte så svårt att skjuta hagel med rödpunkt lr kikare, dra bara ner förstoringen på kikaren. Av mina jaktkompisar som har drilling, rekommenderar de flesta inte öppna riktmedel.
Jag skulle välja en kikare, med låg förstoring, och använda max 4x för längre håll. Har själv en kombi med Aimpoint rödpunkt (1x), Fungerar sådär för mej, och funderar på en liten kikare istället. Inte så svårt att skjuta hagel med rödpunkt lr kikare, dra bara ner förstoringen på kikaren. Av mina jaktkompisar som har drilling, rekommenderar de flesta inte öppna riktmedel.
|
|
|
Tommy Johansson
|
Rödpunkt på drillingen är suveränt, du skjuter med båda ögonen öppna, hagel upp till ca25m och kula (givetvis kl.1) upp till 60-70m på stillastående djur eller djur i mycket sakta rörelse. Lär dig dina egna begränsningar och rätta ditt skytte efter det. P.S. Glöm inte att träna med ditt vapen oavsett kaliber och riktmedel.D.S.
Rödpunkt på drillingen är suveränt, du skjuter med båda ögonen öppna, hagel upp till ca25m och kula (givetvis kl.1) upp till 60-70m på stillastående djur eller djur i mycket sakta rörelse. Lär dig dina egna begränsningar och rätta ditt skytte efter det. P.S. Glöm inte att träna med ditt vapen oavsett kaliber och riktmedel.D.S.
|
|
|