2010-10-18 Gå från passet?

Alltid när jag gästjagar så får man inte gå från passet om man skjutit ett djur. Ofta går det ju bara 20 meter och lägger sig så man inte ser det från passet. Jag tycker det verkar dumt att jag inte kan gå fram och kolla om djuret ligger nära skottplatsen eller inte. Då slipper man ju störa jakten och kalla på hundförare om djuret ligger bakom en buske.

Eller?

2010-10-24

Hej!
Den bestämmelsen är enbart till för din egen säkerhet.
Men går ofta med lite smidighet lösa tillsammans med jaktledaren.

Innan du går fram för en koll ska dina närmaste passgrannar + ev. hundförare meddelas om detta. De har då skjutförbud tills dess att du åter är på passet eller annat meddelas, tex jakten avbryts.

Ta gärna upp det här innan jakten påbörjas.

mvh Pepp

Edited 2010-10-24
2010-10-24

Tala om för jaktledaren att du skjutit o lämnar passet för kontroll.
Spring inte omkring på skottplatsen men titta o se om det finns något inom 30 m.
Har eftersökshund o han störs inte av det.

Edited 2010-11-01
2010-10-25

Det låter vettigt. Vissa jakter jag har varit på så har det varit totalförbud mot att gå från passet vilket är lite dumt. Djuret går ju nästan alltid 20-30 meter även vid en bra träff och då känns det ju fånigt att dra igång ett “eftersök”.

Men som ni säger, pratat men med jaktledaren så går det ju säkert att lösa enkelt.

2010-10-30

Jag är själv jaktledare och det måste alltid lösas på ett säkert sätt, säkerhet går alltid först.
Ropa på hundföraren, hundföraren avgör från fall till fall om han eller skytten går fram, oftast beroende på vart hundföraren befinner sig.
Är hundföraren i närheten är det bra om han gör det.
Det är ju skjutförbud för övriga i laget innan det påskjutna djuret är konstaterat som fällt.

2010-11-29

det där är trams. du vill bryta mot en regel och slippa ta ansvar för det.
När jaktledaren säger att det är tillåtet att ladda när du är på passet så kan du naturligtvis välja att ladda på samlingsplatsen. om det är kanal 1 som gäller kan du naturligtvis välja att använda kanal 2. Om du på en klappjakt på fasan och du väljer att skjuta rådjur så är det upp till dig. Ditt problem kommer att lösa sig efter som inbjudningar kommer att upphöra

Edited 2010-11-29

Show 1 to 6