2010-10-10 Jaktprov

Jag har en 3-årig Beagle som funkar hyfsat bra i jakten. Finns det någon poäng att göra jaktprov, även om hunden inte ska användas för avel?

2010-10-19

Det finns väldigt stora poänger med att starta sin hund på jaktprov även om man inte tänkt att använda den i avel.
Jaktprovet är ju i första hand ett avelsinstrument. Även om du själv inte tänkt använda din hund i avel så påverkar du genom att starta den. Lite tvetydigt kanske men i avelssammanhag tittar man mycket på arvbarhet, kullvärden osv. Arvbarheten påverkar du i din linje genom att starta genom att man tittar på hur många jaktprovsmeriterade individer det finns frå din hunds föräldradjur. Kullvärdet tittar man på när man tex. skall välja en hanhund till sin tik genom att titta på hur många jaktprovsmeriterade individer det finns i just den kullen, många valpköpare intresserar sig ochså väldigt mycket för hur andra hundar/tikar fungerar i föräldradjurens släktskap.
Med andra ord! Har du en hund/tik som jagar så bra att du tror den kan ta ett pris på ett jaktprov så tyckker jag du skall starta den.....

2010-11-21

jag personligen tycker att man ska starta på jaktprov av den anledningen att uppfödaren ska kunna utvärdera kullen och hur det blev för nästkommande kullar. Det är trots allt en kvalificerad gissning när man tar fram jakthundar och alla jägare skryter om sina hundar oavsett hur värdelösa de är. Därav värderar man som uppfödare att det finns ett utlåtande från något jaktprov hur hunden fungerar i skogen.

2010-11-21

Tja!
Jag ska starta min 2-årige beagle på jaktprov. Dels för att se hur det funkar. Har aldrig gått något jaktprov själv. Så även jag behöver den erfarenheten. Sen att se hur han klarar de olika momenten i en proffsig bedömmning.

Show 1 to 4