2010-10-21 Registrering av viltobservationer och statistiska data

Hej,

Jag tror att mitt “jaktlag” inte använder er tjänst som det var tänkt från början. Vi är nämligen en sammanslutning personer från olika jaktlag som försöker få till ett vildsvinsförvaltningsområde där även icke jagande individer kan delta, såsom lantbrukare och markägare. Ambitionen är att sprida kunskap om den lokala viltstammen och viltförebyggande åtgärder, kontaktuppgifter till eftersöksekipage och förhoppningsvis även få till en eller ett par storjakter om året. Just nu är dock allt i sin linda och handlar om att få till ett bra samarbete över gränserna.

Hur kan man på ett smart sätt få med observationer från de som inte jagar, eller inte är medlemmar i klubben? Hörde till exempel häromdan om en kille som inte är med i klubben, men som i vårt område såg ca 50(?) vildsvin och sköt tre av dem. Ett alternativ är forumet, men det vore bra att få med observationerna när statistiken ska sammanställas. I dagsläget har ni en jaktrapport, men den kanske går att omforma till en mer generell rapport?

Bara en tanke.
Mvh
/Marcus

Edited 2010-10-21
2010-11-09

Hej,

Jag förstår vad du menar. Nu saknar vi ju sådan funktionalitet om man inte vill skapa jaktrapporter där bara observerat är ifyllt.

Kom på en idé: Tror du det skulle underlätta att rapportera observationer via telefonen? Alltså icke-medlemmar ringer in och rapporterar i ett talsvar och slipper på så sätt logga in till sidan.

T ex:

  1. Välkommen till “XXXX” rapporttelefon för viltobservationer
  2. Tryck 1 för älg, 2 för vildsvin (etc...)
  3. Ange antal observerade älgar, avluta med fyrkant

Eller är det att gå över ån efter vatten?

mvh/Joel

2010-11-11

Skulle det sedan automatiskt uppdateras på sidan menar du då? Kanske funkar. Förmodligen skulle de ringa till mig istället så får jag lägga upp det...

Tror vi kommer köra upplägget att vi har kontaktpersoner som är redaktörer och så får man rapportera in till dessa. T.ex jaktledarna i de jaktlag som är anslutna till vildsvinsklubben.

Show 1 to 3