2012-10-15 Fotoalbum

Vi är ett jaktlag som där många fotointresserade och gärna vill dela med sig av de foton som tagits. Finns det någon möjlighet att uppgradera fotoalbumet så det går att välja flera än en bild som skall laddas upp, det tar så lång tid i dagsläget. Det skulle även vara bra om det skall vara möjligt att ladda ner bilder från albumet?

2012-10-29

Ja, det går att ladda upp många bilder samtidigt. Men detta är en begränsning som ligger i webläsarna. I senare versioner av t.ex. Chrome kan man markera flera filer på datorn åt gången.

Mvh
/Marcus

2012-11-12

Ok, då vet jag vilken webbläsare jag skall använda. Hur är det med möjligheten att ladda ner bilder från hemsidan?

2013-01-31

Hej!

har full förståelse för att det inte högst prioritet att förbättra fotoalbumet men finns det någon plan och i så vilket kvartal att som möjlig göra att ladda ner bilder från fotoalbumet?

2013-02-01

Nu vet jag inte om jag tolkar frågan fel om att ladda ner bilder från albumet.
Självklart kan detta ta lite tid om det är många bilder som det handlar om men det är kanske bättre än inget.

1) Öppna upp den bild"håll muspilen på bilden i albumet och vänsterklicka på musen" som du vill spara.Bilden blir oftast större då.

2) Håll muspilen på den större bilden igen och tryck på höger musknapp, då öppnas en liten ruta.

3) Välj där “Spara som...” eller "Save image As..."med vänster musknapp.

4) Då öppnas en ny ruta där du kan namnge bilden och bestämmna var den ska hamna i din dator.

Edited 2013-02-01
2013-02-01

Tack Smålänningen!

2013-02-06

Tack, småläningen för ditt inlägg, du löste uppgiften men inte riktigt som jag hade tänkt. Jag skall förklara varför även om jag långt ifrån är någon programmerare. Jag laddade upp en bild på 4,36 MB (jag vet, det är ett taskigt expempel eftersom bilden är tagen med systemkamera) vilket ger en upplösning 4277x2848. När jag sparar ner bilden från hemsidan har den komprimerats, även om jag tar upp den i det stora fromatet blir bilden 270 kB, detta ger en upplösning på 700x467 bildpunkter. Har alltså förlorat en stor del av informationen vilket inte riktigt fungerar när man vill dela ut fotot till sina jaktkamrater.

Så jag ställer frågan igen till Johan, är nedladdning av bilder något som ni funderar på att föra in? Ni har ju redan funktionen för dokument!

2013-02-10

Hej Jonno

Tanken med bildalbumet är mest att man ska ladda upp och titta på bilderna där. Vi har valt att komprimera bilderna. Jag kommer inte ihåg exakt hur stor komprimering vi har, men om du skriver att din bild blev 700x467 bildpunkter så stämmer säkert det. Det är väl ungefär så mycket som krävs för visning på en skärm med normal upplösning med tanke på att bilden inte tar upp hela skärmen. Att ha mer pixlar än vad skärmen ger ju ingen extra skärpa.

Problemet uppstår när man ska tanka ned bilderna. Då har det ju blivit komprimerade. Vad jag vet så är det ingen annan som efterfrågat okomprimerade bilder. Därför lär vi inte vara något vi kan erbjuda på ett bra tag för vi har fullt upp med en massa nya funktioner som redan är planerade.

Ni får väl helt enkelt använda albumet för att titta på bilderna. Vill ni lägga upp okomprimerade bilder på Krut så lägg dem i filarkivet istället. Där komprimerar vi ingenting. Där finns dock ingen fotovisning.

Johan, Krut

2013-02-11

Tack för ditt helt klockrena svar, har fullständig förståelse för att detta inte är en särskillt högt prioritera funktion och nu vet jag vad har utgå ifrån och kan använda filarkivet eller hitta andra sätt att lösa det.

2013-02-14

Lycka till!

Show 1 to 10