2010-11-02 Vildsvinens läten

Jag brukar höra ett skrikande läte, när jag är ute på marken på kvällarna, det låter nästan som ett rådjur som blir taget, men man hör det flera gånger från flera håll, har mycket gris på marken, kan det vara gris ?
Vad betyder det när grisens svans står rätt upp ?

2010-11-03

jag brukar höra likadant på mina marker och undrar också vad det kan vara

2010-11-04

Jag har hört ett jäkligt knepigt läte, men har kommit fram till att det är kattuggla, eftersom det passerade över mitt huvud en natt och då fick jag syn på ugglan. Svårt att beskriva men ett utdraget skrikande läte.

Både lodjur och räv har ju annars en massa olika läten som man inte känner igen. Det sätter helt klart fart på fantasin när man vakar gris mitt i natten och sitter och lyssnar på alla läten och försöker gissa vad det är.

Jag mötte en sugga med randiga grisar på väg hem från åteln en natt och hon morrade åt mig, tro det eller ej. Häftig upplevelse som satte fart på pulsen. Tyckte de var för små för att skjuta så de fick gå den gången.

2010-12-07

jag har också hört dom där läterna och kattuggla är mitt svar!
kattuglan jagar oftast på samma platser under en viss tid på året, precis som alla andra djur.
En åtelplats håller ganska mycket sorkar och möss som dom äter. Första gången jag hörde ljudet höll ja på att skita på mig för ugglan satt 2m framför mig i en gren haha.
Och jag har sett den tagit en del möss där..

Show 1 to 4