2010-11-03 Kan ett grässtrå få skottet att missa? Jag tror att det är en myt.

Det sägs att ett grässtrå i kulbanan kan få skottet att ta fel. Jag tror att det är en myt. Om inte Mythbusters tar sig an detta så får man försöka räkna på det.

Det var längesedan jag höll på med fysik, men någon fysikkunnig kanske kan rätta mig.

Varning – Nu blir det riktigt nördigt:

Antag att en studsarkula har utgångshastigheten 850 m/s. Om hastigheten minskar till 750 efter 100 meter så är genomsnittshastigheten 800 m/s.

Antag att kulan träffar ett grässtrå nära skytten. Enligt min far som har forskat i strömningslära så bildas en tryckkon som utgår från spetsen med halva konvinkeln, dvs ca 20 grader.

Kulan har ett Machtal på ca 850/340 ≈ 2,5. Stråets sidhastighet kommer sannolikt att uppgå till ca ljudhastighet, säg 340 m/s.

Vad väger då ett grässtrå? Antag att 100 grässtrån väger ett gram då väger ett strå 0,01 gram. Men det är ju inte hela grässtråt som far åt sidan i 340 m/s utan bara kanske 1/10 av det precis där kulan träffar. Man kan då räkna vikten på grässtråt som 1/10 av hela strået, dvs 0,001 gram.

Om grässtråt far iväg åt vänster så får det en rörelsemängd som är produkten av vikten (egentligen heter det massan) och hastigheten dvs 340 × 0,001 = 0,34 (enheten blir mg/s vilket inte är en SI-enhet men det spelar ingen roll).

Enligt principen om bevarande av rörelsemängd (se länken ovan) så måste då kulan efter krocken med grässtråt få en rörelsemängd som är lika stor fast åt andra hållet, dvs åt höger. Hastigheten = rörelsemängden / vikten. Om kulan väger 13 gram blir hastigheten åt höger 0,34 / 13 = 0,026 m/s.

Med en genomsnittshastighet framåt på 800 m/s så tar det 0,125 sekunder för kulan att nå målet på 100 meter. I sidled har ju kulan farten 0,026 m/s. Det betyder att den hinner flytta sig 0,026 × 0,125 = 0,003 meter åt sidan dvs 3 millimeter innan den når målet.

Kulan skulle alltså skjuta fel på 0,8 millimeter. Det låter som att det hela är en myt. Eller har jag antagit eller räknat fel?

Om man träffar en tjockare kvist så blir det förstås en annan sak. Jag vill förstås inte att folk ska chansa med sina skott med vegetation i kulbanan, men samtidigt så vill man ju veta fakta. Sen beror det ju på vad man menar med “grässtrå”. Det kanske finns grässorter som väger mer än vad jag har antagit.

Edited 2010-11-04
2010-11-18

Ni har nog räknat rätt på det ni räknat på.

Men som med all teoretisk räkning så är det antagandena det kommer an på och att verifiera det i praktiken.

En 13g kula som möter Ett lätt grässtrå är och har sannolikt aldrig varit nåt problem över huvud taget.

Det är mest känt som ett tydligt problem med lättare kulor i mindre kalibrar med högre hastighet, tex 222 rem, 22-250 som tydliga exempel.

Sen kan man kanske resonera lite kring antagandet / sannolikheten för att endast träffa ett grässtrå. Om det är gräs i kulbanan kanske det är större sannolikhet att kulan träffat tio strån? Eller tre? Och i praktiken kan du ju vara lite svårt att skilja grovt gräs från lättare sorter.

Sen ska du kanske ta hänsyn till var på kulans ogiv grässtrået träffar så du kan beräkna momentet på kulan. Ogivens utformning anses ofta ha inverkan på känsligheten likväl som kulans stabilitet vilken varierar med banhastigheten.

Sen är det bara att göra som vid alla teoretiska beräkningar av lite mer komplexa dynamiska förlopp, prova och verifiera :-)

2010-11-18

Hoho har en lite sak att tillägga jag hade själv svårt för den teorin att en kula kan ändra bana pga ett grässtrå men de hände mig men de kan också vara hundra andra saker men om jag beskriver att jag har övat och skjutit måååånga skott och om jag får skryta lite så brukar jag träffa där man ska iaf på banan.
Nu funkar de alltid inte lika, bana som i naturen men jag hade stöd på bössan som jag annars alltid skjuter med på bana och satt ner i gräset och jag sköt på en bock ca 80m ifrån mig o sikta självklart i bogen. Men av min stora förvåning så satt den mitt i sadeln och tog ryggen så djuret blev kvar iaf.. Men då tänkte jag att hmm hur kan de blivit såhär så jag gick tbx o satte mig och mycket riktigt där stack de upp en del grässtrån.
Som den sistnämda sa var att jag hade en 222rem. självklar så åkte jag o provsköt bössan direkt och den gick precis som en sako vixen ska göra. inga kast åt sidan elr över så de är bara utesluta att de måste vara gräset som gjorde den träffen. iaf vad man vill tänka sig :)

Show 1 to 3