2018-01-30 Wachtel

Anser inte att wachtel är en lämplig rådjurshund och det grundar jag på att jag har jagat med ett tiotal olika individer och de har haft drevtider från ca 20 till 60 min med en medelfart av 12 till 16 km/Tim. Min kompis finnstövare kommer upp i ca 10-12 km/Tim och den rasen anses ska vara rådjursren vilket jag också tycker. Varför ska vi då anse att en wachtel ska få jaga rådjur? Tycker att det är helt fel för ett rådjur som har haft en wachtel efter sig i ca 45 min är helt slut och kommer inte att klara sig är det humant? Vi bör nog ta oss en funderare över detta och göra som i Finland att eventuellt förbjuda jakt på rådjur med dessa snabba hundar.

Sven-Bertil Näsström

2018-01-31

Wachtel hund är en stöt hund .Att det blir jakt idioter beror på hund ägaren .
Det är inte hundens fel . Hundarna är injagade med fel metod
Stöter 10 min å 10 min tillbaka så 20 min så har mina Wachtel hundar varit helt underbara .
Då är det skrämmande när jägare jagar Rådjur med vorsteh hundar

2018-05-03

Wachtel är en kortdrivare, stöthund om du gör dom till det. Skulle gärna vilja se ts loggar från wachtlarna med 10-12km/h under drev. Mina ligger på runt 5-7 under fullt drev, på rådjur och hjort. Har inte träffat någon med den hastigheten under drev. Man måste särskilja på tempot under sök kontra drev. Under söket ligger min hane på 11-14km/h, men halva det under drev. Drevtiderna ska följa rasstandard, dvs inte 1 timme. Men i relativt lågt tempo mellan 20-40 minuter är inget konstigt, finns andra saker gällande hundjakten som går att disskutera i så fall om man vill..

Show 1 to 3