2013-01-05 Vem tillfaller trofen ?

Hej Alla Jägare.
Jag behöver er hjälp och uppfattning om vem som ska ha trofen. Följande har uppkommit. En gäst skjuter på en Dovhjort och den tecknar för träff. Ingen egentligt eftersök görs dit hjorten gått utan såten omringas med pass skyttar och drivs av. En av drevkarlarna går på hjorten, när han är två meter ifrån hjorten reser den sig ur sin sårlega, gästens skott har tagit lågt i buken. Hjorten ger sig iväg och fälls med ett skott av en pass skytt som träffar i halsen och hjorten stupar. Vad är er åsikt ?
Mvh
Christer

2013-01-06

Till att börja med är det inte givet att skytten ska ha trofen, kan lika gärna tillfalla markägaren.
Annars är det första dödande skottet som gäller. och med den infon vi fått här så skulle väl inte hjorten överlevt ett skott i buken.

Mvh / Kalle

2013-01-07

Instämmer med föregående talare. Anser att det är skytten med det dödande skottet.

2013-01-07

Dödande skottet!

2013-01-08

Skulle jag ha skjutit så pass dåligt med en bukträff med påföljande “dödligt” lidande som djuret får hade jag inte ansett mig vara förtjänt av eventuell trofé. Jag hoppas att skytten som avlivar djuret vill ta emot trofén om den nu skulle betecknas som min av något regelverk.
En trofe på hemma väggen vill jag förknippa med god jaktupplevelse där allt gått som det skall, påminnelser om mina fel/brister är inget jag vill hänga upp på väggen.
Andra skytten är förtjänt av belöning för att ha avslutat ett lidande som inte skall behöva uppstå. Men det finns lidande i jaktsammanhang och jag hoppas att alla bidrar till så lite av detta som de överhuvudtaget kan.

2013-01-08

Sunt förnuft och moral, tack nordén

2013-01-08

Jag instämmer till 100 % med vad norden skriver i sitt inlägg, tack för att du införde etiken i diskusionen.

2013-01-21
Edited 2013-01-24
2013-08-12

Det ska väl vara så att första skott i vital del räknas (Hjärta, lungor, lever). Mage är inte vital del.
Annars kan man typ hävda att en arselsmäll är dödande på sikt när djuret dör av svält för den inte kan förflytta sig.
En buksmäll ska inte belönas med någon trofé.

2013-11-05

instämmer med nordén. Första direkt dödande skottet. troligen hade djuret dött av ett skott i benet också. det hade tagit längre tid bara. Därför – rimligen skott som gör att djuret stupar direkt. dvs skytt nummer 2

2013-11-05

...och nu noterade jag att frågan var nästan ett år gammal. hur löste ni detta?

Show 1 to 11