2010-12-01 Jakttips: Skjutpinne

Jag använder ett läderbälte utanpå jaktjackan med en kabinhake något till vänster om mitt fram. I kabinhaken fäster jag ett avsågat skaft (fiber) från en golfklubba. När den hängs i bältet skall det nå ned till anklarna. Vid skjutning tar man skaftet i vänster han och för upp det till gevärskolven och greppar båda i ett fast grepp. Siktning/målföljning sker enkelt genom vridning i midjan både upp/ned och åt sidorna. Synnerligen effektivt och finns alltid med. Det enda problemet jag haft är att gå ned för en stege då pinnen gärna fastnar i något steg.

Lycka till och GOD JUL
Nils-Ove

PS gamla golfklubbor köper du för ca 30sek på sec hand butik DS

2010-12-01
Edited 2010-12-01
2010-12-16

Snöskor
För vinter motion och jakt.Man märker att man trampar upp fina djurstigar.Det är således inte bara jag som har nytta av snöskor!
O.Svahn

2010-12-17
Edited 2010-12-17
2011-01-05

Frågade min sambo om hon hade något jakttips och hennes tips riktar sig till alla jaktfruar runt om i landet.
Låt era män jaga så mycket dom vill då vet ni var ni har dom och ni kan göra vad ni vill.

Låter i mina öron som ett kanontips

God fortsättning /Peter

2011-01-05

Inlägg flyttat!

Edited 2011-01-13
2011-01-20

Över 30 år sedan , lärde en Tysk jägare att vid vomskot rengöra med papper allt som syns av vominnehållet, sen öppnar man mellangärdet för blodet som man tvättar mycket noga med.. Absolut ingen vatten!
Blodet är enda vätska i skogen som är bakteriefritt och som även har baktriedödande vita blodkroppar. Någon har konstaterat att dom lever tio dyngn i kylrum. (Var inte vetenskapligt bevisat) För jägarens del räcker det med ett dygn, sen är ingen där med smutsiga händer!
Livsmedelsverket informerar att hinnorna är hela på insidan där kan man
försiktigt tvätta med god vattenkvalite? Syftar troligen vatten ifrån Östersund! Åven destilerat vatten är näring till bakterier. I verkligheten är inte hinnorna i skogen hela utan sönderskjutna!
Sluta med högtryckssprutor och vattenslangar ! 12% ätikssprit är bättre
om man har smuts kvar och ingen blod!
Har haft fyra bayerska viltspårhundar ,har inte lärt dom något men hundarna har lärt mej mycket!
hälsning uro

2011-01-21

Till er som har halvautomat och har möjlighet att fälla björn under älg jakten.

Köp ett två skotts magasin om du har magasin för fyra skott så slipper ni problem med myndigheten och kan kvickt byta magasin om en björn mot förmodan skulle dyka upp.

Mvh Pierre

2011-01-21

Mitt tips är att om du skall vara räv så ta en surströmmingsburk och placera ut den tex dagen innan och när du kommer ut på passet så skjuter du hål på burken och sprider en väldoft i skogen som räven har svårt att motstå

2011-01-21

Har under många år undrat varför främst älgjägare “stinker” när man träffas på morgonen. De luktar tandkräm, hårvatten, rakvatten och annat. Dessutom är det brått till passen så manga blir svettiga i sina varma “jägarkläder”. Allt detta tillsammans med skrammal och prat gör att älgarna undviker vissa pass.
Så mitt råd är följande. Tvätta dig endast med vatten på morgonen, borsta tänderna utan tandkräm och ta´t lugnt och tyst till passet. Snacker skall vara klart vid elden innan ni går ut, och du stå inte i röken den luktar den också.
De bästa hälsningar
Preben Mortensen

2011-01-21

Mitt bästa jakttips till de som spenderar några få värdefulla dagar i skogen för älgjakt på pass är att skippa kvarten med diskussion när du fått ditt pass. Lägg istället den tiden på att åka till pass och tyst komma på plats och i ordning. Flera är älgarna som har skjutits tidigt i drevet när de smyger undan för de andra “snackisarna” som är på väg ut på pass när du redan sitter klar och laddad. //Peter

2011-01-23

Mitt tipps är att ha två sitt underlag ett att sitta på och ett att ha under fötterna så fryser man inte så lätt om fötterna

2011-01-24

Inför toppjakten sökte jag något att maskera bössan med och alla lokala jaktaffärer hade slut på masktejp.. Lagningstejp för ensliagebalar funkar perfekt! Bred, töjbar och förhållandevis billig.

2011-01-24

Hej. Enligt tävlingsreglerna så ska man starta en ny forumtråd och skriva “Jakttips” som rubrik. Tävlingsledningen kommer att vara snälla och ta med alla tips ändå, men från och med nu skulle jag vilja att ni skriver era tips som en ny tråd. Då kan andra kommentera ert tips utan att det blir förvirring i mailtråden. MVH / Johan Ulfström, MittJaktlag.se

2011-01-26

Jakttips.
När vi lägger ut betor till djuren så blandar vi i ensilage eller halm med betorna. Då fryser inte betorna fast i varandra. Och djuren har mycket lättara att krafsa fram betorna om dom ligger under snön. Framför allt rådjuren. Med sina små klövar.
Mats

2011-01-26

Jakttips.
Jag köpte en sittlapp av renskinn garvad 40x30 cm den klår alla frigolit sittlappar vilken dag som hellst. plus att mitt har lite liqvisoule lim under sig. på så sätt så är det lite klibbigt, och det är helt ljudlöst./Magnus

Edited 2011-01-26
2011-01-26

Jakttips.
Har byggt en öppen låda,utan bakgavel för att ha på Fyrhjulingens timmervagn.
då är det bara att dra upp älgen med elspelet binda ihop benen och åka till slaktboden..

2011-01-30

Jakttips
För att dra fram en älg är det oftast brukligt att skära en skåra bakom nosbrosket för att sedan trä en rem eller rep igenom. Ibland har man ingen kniv tillgänglig eller att brosket gått av eller man av annan orsak inte kan eller vill använda den tekniken. Då brukar man trä en “strypsnara” runt halsen och släpa älgen i, problem uppstår då ofta när huvudet ställer sig på tvären eller hakar i stubbar och buskar.
För att undvika det, sträck strypsnaran längs nosen på älgen, gör sedan ett halvslag runt nosen så långt fram som möjligt. På så sätt fäljer alltid älgnosen linans riktning och munnen hålls stängd så att den inte hakar i.

Stefan Mikaelsson

2011-01-30

Jakttips
Vid toppjakt hängs oftast fälld fågel i “fågelsnara” eller snöre på ryggsäcken, många har därefter kommit hem utan byte då halsen inte hållit för belastningen och gått av efter en lång dags skidåkande.
Trä därför in ett eller båda benen i samma snara som huvudet, eller om lediga snaror finnes, i varsin.

Stefan Mikaelsson

2011-01-30

Jakttips
För att grovt avgöra tjäderns ålder. Lyft fågeln på rak arm i underkäkens näbb. Brister näbben är det en årsunge, håller den för fågelns egen tyngd så är den ett år eller äldre

Stefan Mikaelsson

2011-01-30

Jakttips
När du smyger på ståndskallet, kolla på pejlen. Där ser du exakt hur nära du är!
Man har ju mer än en gång lurat sig själv att det är längre kvar än vad det i verkligheten är.

Stefan Mikaelsson

2011-01-31
Edited 2011-01-31
2011-01-31
Edited 2011-01-31

Show 1 to 23