2010-12-07 Jakttips - klara ett kallt jaktpass utan krångel

Här kommer ett HETT tips som kan vara lite långt att läsa men är i korthet enkelt och effektivt.

Vi har ju alla suttit på svinkalla jaktpass och antingen blivit blöta, frusna om tårna och händerna. Oftast är det svårt att hålla fokus när man är kall och hungrig. Man fryser om tårna oavsett hur många strumpor man har i kängorna och endast stora vinterstövlar eller kängor klarar stillasittande pass. Händerna kan man klara med tumvantar men hör man hur det knakar i skogen så är man osugen på att sitta med tjocka vantar på. Man vill inte gärna ta fram thermos och mackor mitt i drevet.

Här kommer några enkla tips hur man kan ha det ganska bekvämt och ändå vara beredd på ett jaktpass:

1. Händer och fötter
Händerna och fötterna har många men små blodkärl och mycket lite isolering. Vi fryser lätt och blir stel. Dessa små men många blodkärl försörjs med större snabbare och mer isolerade blodkärl närmre centrum av kroppen.

• Genom att införskaffa små och förhållandevis billiga “handvärmare” (typ PAK-HEAT etc). så kan man för händernas skull fästa dessa tunna små lappar vid handlederna med en handledsvärmare (tjejig men effektiv lösning) eller ett varv tejp. Dessa lappar reagerar på rörelse och syre och kan efter några timmars verkan skakas om lite i luften och börja värma på nytt. Dessa kan även läggas i vardea byxficka vid ljumskarna på innerbyxor eller jaktbyxor. Det viktiga är att dom ligger tätt mot ljumskarna.

På handleder och vid ljumskar går stora centrala blodkärl med hög hastighet ut mot mer perifera delar av kroppen och kan värma upp det blod som just passerar lite extra som i sig kan ge effekt. Så för att vara varm om händer – värm upp handleder och armhålor. För att värma fötter, värm upp ljumskar, knäleder och vrister. Dessa små handvärmare är billiga coh tar ingen plats och kan i sig vara effektiva.

2. Mat
Kroppen värms upp av mat genom energi. Kroppen förbränner energin för att skapa värme.För lite energi ger dålig värme. Att äta energirik och proteinrik mat är viktigast. Det gör att kroppen värms upp en längre tid. Choklad och socker ger bara snabb och i detta fall mindre värd energi. Ett tips är den så kallade “köttfrukosten”, en klassiker för de som klättrar is. Då står den som säkrar i flera timmar stilla och kan itne avbryta säkringen men måste hålla sig varm. En frukost på köttprodukter, som köttbullar, korv och grillade köttbitar eller kyckling ger massa värmande energi för en lång dag. Sen kan man komplettera med choklad för att känna sig pigg. Då slipper man äta så mycket under passet när man vill vara tyst och allert.

3. Dryck
Varm dryck är ett måste för en kall dag. Men man vill gärna inte börja skruva på en thermos mitt på ett vägpass eller i en het situation. Då kan man införskaffa en billigare sort (eller dyrare) av “Camelpack”. Dvs en liten ryggsäck med en vattenpåse i och en slang med ett munstycke. Denna lilla väska kan bäras under jacka coh jaktväst eller liknande. Har man en isolerad Camelpack så kan man lätt fylla på kokhett Té eller liknande. Blanda gärna i lite extra socker i Té't så får ni energin direkt i varm form.

Genom dessa små enkla sett kan ni utan att ha på extremt tjocka kläder eller massa skramlande saker på passet hålla er varma och skärpta en ganska lång bit av dagen. Investeringen blir ca 20kr per handvärmare och kanske 300 kr för en camelpack inte mer.

All god jakt beror bland annat på den egna formen. Resten får turen, hundarna coh viltet avgöra.

skitjakt på er!

mvh
Martin Rosén

2010-12-08

Jag har alltid med matsäck när jag vakjagar för att sätta igång förbränningen och höja kroppstemperaturen, men även för att ha något att göra medan man väntar och bryta av den tristess som trots allt uppstår ibland. Thé undviker jag för man blir så jäkla pissenödig, men varm soppa med korvmacka till är grymt (som grisen sa).

Sedan står ju isolerad koja och gasolvärmare på önskelistan, men får se när det blir. För tillfället har jag jag gjort en muff av ett fårskinn som jag rullat ihop och tråcklat ihop. Med tunna handskar på händerna håller jag mig varm på det sättet, men har ändå rörligheten i fingrarna om något dyker upp.

Har sneglat på handvärmare, men inte provat än...

2010-12-08

Absolut, sitter man i bekväm stol med isolerad koja och har en matpåse framför sig så är det ju alltid bra... sitter man dock i skjutstol, står i skogen eller sitter gömd bakom en sten så är det svårt att plocka med matpåsar soppor, och storhandskar.

Show 1 to 3