2010-12-08 Jakttips: Frusen om fötterna?

Har själv problem med att jag lätt fryser om fötterna när jag sitter på pass. Men plockade sulorna ur kängorna och klippte till ett par nya av ett vanlig liggunderlag/sittunderlag av Polyetenskum.
Har testat många olika typer av stövlar och kängor som skulle vara extra varma, men det här är bäst hittills.
Pris för detta var att offra ett av många sittunderlag som man fått i reklamsyfte.

Hälsningar
Kennet Berg

2010-12-09

Det viktigaste är att isolera mot markkylan. Efterhand som man går på sulorna kommer de att komprimeras, så var beredd på att klippa till ett par nya då och då. Det är inte materialet i sig som isolerar, utan mängden luft som finns inne i materialet. Komprimerat = lite luft

Var också noggrann med att inte dra åt kängsnörningen för hårt, eller att stövlarna inte sitter för tight. Då hämmas blodcirkulationen i fötterna och det blir kallare!

Häls

björnc

Edited 2010-12-09
2010-12-10

El sulor från Intersport. laddningsbara. Hur kunde man jaga utan dessa förut.

2010-12-12

håller med MIcke men köp inget sniiik

2010-12-12

Gjort lumpen? Där lär man sig att lägga lite granris på marken.Luften i granriset isolerar från den frusna marken. Fungerar förträffligt.
MVH Rolf

2011-01-10

Har hela tiden jagat med stövlar av märket le chameau, då jag inte tycker om att ha kängor då man känner sig som en stel opererad 80 åring. under senare delen av vintern då det kan bli risk för minusgrader har det ibland blivit så att man inte känt fötterna under senare delen av passet vid stillasittande. Fick ett par riktigt tjocka stövlar av märket p.original i julklapp och har därefter inte frusit en sekund till och med under 20 minus. En riktigt bra investering om man inte vill frysa om fötterna, inte världens snyggaste men dem funkar utmärkt.

http://p-original.se.loopiadns.com/product_info.php?products_id=46

2011-01-13

Jag har ett extra sittunderlag med mig som jag lägger på marken och har stövlarna på för som nån påtalade tidigare så kommer kylan underifrån.

Show 1 to 7